Kollaaž TÜ-s loodud arvutimängude kuvatõmmistest.

Entusiastid laovad Eesti mängutööstuse vundamenti

Aktuaalne

Endiselt on levinud arvamus, et arvutimängud on laste pärusmaa, mille peale üks endast lugupidav maksumaksja oma kallist aega ei raiska. TÜ arvutiteaduse instituudis on aga juba aastaid õpetatud arvutimängude loomist. Selle eesmärk on saada videomängutööstuse konkurentsitihedas, aga võimalusterohkes maailmas jalg ukse vahele.

Selguse huvides olgu siinkohal öeldud, et videomängude all peetakse silmas konsooli-, arvuti- ja mobiilimänge. Mainekas Hongkongi majandusajakirjas EJ Insight ennustati aasta tagasi, et 2019. aasta lõpuks mängib videomänge kuni 2,5 miljardit inimest, mis tähendab, et iga kolmas inimene võib olla mängur. Mängutööstuse 2019. aasta kogukäibeks hinnati ümardatult 129 miljardit eurot. See summa on kolm korda suurem kui filmi- ja muusikatööstuse 2018. aasta tulu kokku. Seega võib videomängutööstust juba mõnda aega nimetada filmi- ja muusikatööstuse kõrval meelelahutusäri uueks kuningaks.

„Eestis on arvutimängude loomisega edukaks saamine ja sellest äraelamine väga keeruline,“ märkis Tartu Ülikoolis arvutimängude tegemist õpetav Jaanus Jaggo isikliku kogemuse põhjal. Ta on poole kohaga iseseisev mänguarendaja, kes hakkas oma lõbuks mänge välja mõtlema juba algklassides. Nimelt oli juba 2000. aastate alguses Eestis olemas arvutimängude loomise kogukond, kes jagas oma oskusi internetifoorumites. „Tehti päris kihvte asju, näiteks mängude loomise võistlusi. Nii sain minagi oma algteadmised.“

Helged pead

TÜ-s on Jaanus Jaggo arvutimängudega seotud aineid õpetanud viis aastat. Neist kõige populaarsem on „Arvutimängude loomine ja disain“, kus osalejate piirarvu kergitati suure huvi tõttu poole suuremaks ehk 40-ni. „Esimese päevaga sai piirarv täis ja tudengid kurtsid, et ei saa löögile,“ ütles Jaggo, lisades, et lähiajal ei kannata kursust siiski enam suuremaks paisutada.

Tartu Ülikoolis on valminud mitmeid mänge. Kollaaž mängudest tehtud kuvatõmmistest.

„Õpime, kuidas mõelda välja head mängu, mida oleks tore mängida. Käime läbi kõik etapid alates loomisest ja arendamisest kuni turundamiseni välja,“ selgitas õppejõud. Kursusel saab osaleda see, kes on esmalt omandanud programmeerimise algtõed ja läbinud eeldusaine „Objektorienteeritud programmeerimine“. „Ainet ei tasu alahinnata. Selleks, et saada head hinnet, tuleb ajaliselt teha kuue ainepunkti väärilist tööd,“ märkis Jaggo. 

Lisaks õpetatakse ülikoolis veel nelja arvutimängude loomisega seotud ainet: „Arvutigraafika“, „Programmeerimismustreid arvutimängudes“, uus kursus „Mängumootorid“ ja kevadsemestril lisanduv „Arvutimängude arengulugu“. Õppetöö on inglise keeles, kuna huviliste seas on ka välistudengeid.

Arvutimänguõppe kõige helgemad pead on koondunud arvutigraafika ja virtuaalreaalsuse laborisse, mida juhib arvutigraafika õppejõud Raimond-Hendrik Tunnel ja seal teeb oma igapäevast tööd ka Jaanus Jaggo.

Ülikoolis on võimalik teha arvutimängude teemal bakalaureuse- või magistritöö. „Paljud Tartu Ülikoolist tulnud mängud ongi tegelikult lõputööd,“ lausus Jaggo. Tihti juhtub, et komisjoni ette jõuavad veel poolikud mängud, kuid lõputöö mahule on need siiski vastavad.

Vaja rohkem tagantlükkajaid

Jaggo hinnangul saab juba praegu TÜ-st kõik vajalikud oskused ja teadmised, et iseseisvalt arvutimänge looma hakata. Ehkki Eesti IT-alane eesrindlikkus on maailmas eeskujuks ja leidub palju neid, kes soovivad mängude tegemist õppida, on siinne arvutimängutööstus pigem indie-tasemel. See tähendab, et on palju väikseid iseseisvaid mänguarendajaid, kes teevad seda pigem hobi korras ja teenivad elatist millegi muuga.

Miks ei ole Eestis tekkinud edukat mängutööstust? Raimond-Hendrik Tunneli sõnul on esimene põhjus ilmselt see, et pädevaid mänguarendajaid pole piisavalt. „Kes loob tööstuse? Inimesed. Aga vajaliku kvalifikatsiooniga inimesi on vähe. Kuidas neid juurde saada? Neid ülikoolis õpetades. Seepärast hakkasingi ma Tartu Ülikoolis õppejõuks ja edendan arvutimängude valdkonda.“

Teiseks võib asi Tunneli arvates olla siinses kultuuris. Eestis peetakse arvutimänge endiselt leludeks, mille professionaalne arendamine pole populaarne. „Ka „Disco Elysiumi“ loojad läksid mängu tegema Inglismaale, sest ei leidnud Eestist piisava tasemega arendajaid,“ lisas ta. Seda Maarjamaa kõige tuntumat arvutimängu, mis valmis romaanikirjaniku Robert Kurvitza eestvedamisel eelmisel aastal, kiidavad kriitikud üle maailma. Internet Game Database'i pidevalt muutuvas arvutimängude edetabelis jagab „Disco Elysium“ oktoobri lõpu seisuga esikohta.

Seega pole olukord sugugi lootusetu, vaid isegi lootustandev. „Usun, et meie senine töö arvutiteaduse instituudis on asja ette läinud. Vajalik kriitiline mass mänguloojaid hakkab tekkima – see kõik võtab lihtsalt aega. Viis aastat oleme mängude tegemist jõudsalt tagant lükanud ja kujutan ette, et seda tuleb jätkata. Võib-olla on vaja rohkem lükkajaid?“ oletas Tunnel.

Eraldi õppekava pole

Mõtteid mõlgutatakse ka eraldi õppekava loomise üle, kuid Jaggo sõnul ei pruugita selleks veel valmis olla. „Kas informaatika üliõpilane peaks keskenduma ainult mänguarendusele? Minu meelest ei peaks,“ ütles ta. „Kui me loome arvutimängude õppekava, siis reklaamina kõlaks see hästi – kõigile meeldib ju mängida. Aga mulle tundub, et see võib jätta vale mulje sellest, mida me ülikoolis õpetada tahame. Soovime koolitada häid informaatikuid, kellel oleksid mitmekülgsemad tehnilised oskused kui ainult mängude loomine.“

Raimond-Hendrik Tunnel on selles küsimuses mõneti teist meelt. „Ma arvan, et eraldi arvutimängude arenduse õppekava oleks väga hea ja kindlasti vajalik,“ sõnas ta. Siiski oleks tema arvates hea alustada ametlikust spetsialiseerumismoodulist. „Erinevalt Jaanusest leian ma, et meil võiks olla võimalus õpetada arvutimängude loojaid, kellel on head informaatikaoskused, mitte vastupidi.“ Ta tõi näite Uppsala Ülikoolist, kus on koguni kolm arvutimängude õppekava, millest igaüks on eri fookusega.

Kuid miks pole TÜ-s selleni jõutud? „Ühest küljest ei suuda me veel täita akadeemilisi nõudeid, teisalt aga on puudus inimestest. Õppekava või spetsialiseerumismooduli korral on vaja vastu võtta rohkem tudengeid rohkematele ainetele. Selleks peame enne aga õppejõud leidma,“ rääkis Tunnel, kuid lisas lootusrikkalt, et praeguste üliõpilaste hulgas on näha potentsiaalseid tulevasi õppejõude, kelle abiga on võimalik arvutimängude õpet Tartu Ülikoolis edendada.


Mäng on suure inimese töö

Näiteid viimasel ajal Tartu Ülikoolis valminud mängudest

 

Slingshot

Slingshoti mängides tuleb õppida ära mängule omane liikumisviis. Kuvatõmmis mängust.

„Slingshot“ on kahemõõtmeline platvormimäng. Erinevalt klassikalisest platvormimängust, kus saab vasakule-paremale liikuda ja hüpata klaviatuuriklahvide või juhtpuldi abil, kontrollitakse „Slingshotis“ veel lisaks arvutihiirega võlupalli. Sellega saab tegelane end justkui linguga kaugemale heita. 

Tavapäratu liikumisviis nõuab algul harjumist, kuid on huvitav ja paneb proovile. Mäng on valminud kursuse „Arvutimängude disain ja loomine“ raames.

Mängu saab alla laadida aadressilt www.forestherd.itch.io/slingshot.

Hestia

Arvutisse kolinud kaardimängudest on saanud omaette populaarne žanr. Üks sellistest mängudest on „Hestia“, mis on lihtsate reeglitega ja hea kujundusega.

Hestia on kena kujundusega klassikaline kaardimäng. Kuvatõmmis mängust.

Mängus asetatakse tegelane maavälisesse retrokosmosesse. Mäng on valminud kursuse „Arvutimängude disain ja loomine“ raames.

Mängu saab alla laadida aadressilt www.pokpokpok.itch.io/hestia.

Bomb Golf

Lõputööna valminud mobiilimäng „Bomb Golf“ ühendab minigolfi ja hävitusjõu. Palli auku saamise asemel tuleb tiksuv pomm õigel ajal puitkastidele heita, et need purustada ja nendes peituvad vääriskivid kokku koguda. 

Mäng on veel arendamisjärgus, kuid seda saab juba Google Playst alla laadida.

Blastronaut

Jaanus Jaggo loodud uues kaevandamismängus on ühendatud nii platvormi- kui ka rollimängu elemendid. Mängijal tuleb arendada oma maardlat ja varustust.

Blastronautis saab end paneb proovile panna mineraalide kogumisel. Kuvatõmmis mängust.

Maavälises kahemõõtmelises kivitunnelis tuleb plahvatusi korraldades mineraale koguda ja selle kõrval ellu jääda.

Mängu demoversiooni saab alla laadida aadressilt www.store.steampowered.com/app/1392650/BLASTRONAUT/.

Peeter Liik

infotehnoloogia magistriõppe üliõpilane

Jaga artiklit