FOTO: Wisemile

Targad miilid aitavad säästa raha ja keskkonda

Koostöö

Augusti lõpus avalikustati uue telefonirakenduse Wisemile prooviversioon, mille eesmärk on luua sotsiaalne transpordivõrgustik.

Idee üks algatajaid, Arti Kütt seletab, et võrgustiku mõte on lihtne. Eestis liigub ringi palju autojuhte, kes sõidavad iga päev kas tööle või teise linna. Enamasti sõidetakse autos üksi või kahekesi, see tähendab aga vahendite raiskamist. Wisemile’i rakendus viib kokku autojuhid ja inimesed, kel on vaja kuhugi sõita või pakk toimetada.

«Autojuhid saavad oma marsruudil teisi reisijaid või pakke peale võtta ja sellega lisaraha või kütusekulu tagasi teenida, reisijad ja pakisaatjad saavad aga mugava uksest ukseni teenuse, mille eest peab maksma vähem kui ühistranspordiga liigeldes,» räägib Arti.

Kui näiteks Tartu ja Tallinna vahelised bussi- või rongipiletid maksavad ümmarguselt kümme eurot, siis võib uue rakenduse abil reisi leidja hoopis maksmisest pääseda – seda juhul, kui juht kohaleviimise eest tasu ei soovigi. Lisaks jääb ära bussi- või rongijaama kõndimine ja sellele kuluvat aega saab millekski muuks kasutada.

Mis on Wisemile?

  • Wisemile ehk Tark Miil on mobiilirakendus, mis võimaldab targalt ja keskkonnasäästlikult reisida või pakke saata.
  • Autode jagamine pikkadel sõitudel aitab kokku hoida kütusekulu inimese kohta ning vähendab maanteekasutust ja liiklustihedust.
  • Wisemile on vabalt alla laetav GooglePlay poes kõigile Android-telefonidele. Peagi jõuab kasutajateni ka IOS-süsteemi kasutajatele mõeldud rakendus.

Reis kaardil näha

Sotsiaalmeedias on juba praegu olemas mitmeid gruppe, kus autojuhid reisijaid näiteks viie euro eest Tartust pealinna viivad või kus neid kütuseraha üldse ei huvita ja eesmärk on lihtsalt loodust säästa.

Arti usub, et ka nende rakendust hakkavad kasutama paljud juhid, kes raha ei soovi ja mõtlevad rohkem toredate vestluskaaslaste peale, et sõit igav ei oleks. Seda enam, et reisi või pakiveo hind on sõitja enda määrata.

Esimesena seostuvadki Wisemile’ist kuuldes ja rakendust nähes leheküljed Facebookis, kus eri linnade vahel sõitjad ja reisijad üksteist leiavad või Taxify rakendus, mis võimaldab kiirelt linnas taksot tellida ja selle tulekut jälgida. Ometi on kõigil neil võimalustel palju erinevusi.

Wisemile’i asutajate hulka kuuluv TÜ vilistlane Asko Seeba seletab, et sarnasus Taxify’ga piirdub ainult sarnase kaardifunktsiooniga, kust näeb kokkulepitud auto või reisija asukohta terve reisi vältel.

«Oluliselt erineb siin kasutusotstarve: kui Taxify vahendab ühe linna piires liikuvat taksoteenust, mis tuleb kohe kohale, siis Wisemile kasutab pigem linnade vahel liikujaid ja sõiduaega saab mitmeid päevi ette broneerida,» toob Asko välja.

Samuti on rakendus palju kiirem ja mugavam kui leida Facebooki grupist sobilik auto. Näiteks sõidavad autojuht ja reisija mõlemad Tartust Tallinnasse, üks tahab minna aga Lasnamäele ja teine Mustamäele. See tähendab, et üks neist peab autost lahkudes sihtpunkti sobiliku edasise transpordi leidma või teine ligi tunniajase ringi tegema.

Wisemile’i meeskonna lahendus jälgib marsruuti aga aadressi täpsusega, mis tähendab, et sobiva auto või sõitja leiab palju kiiremini.

Sarnaseid rakendusi on ka mujal maailmas, kuid needki on enamasti keskendunud kas reisijate või pakkide veole. Samuti ei võimalda need reaalajas näha täpselt seda, kus auto kaardil parasjagu on.

Rakenduse loojate sõnul suurendab just võimalus näha auto liikumist kaardil oluliselt reisimise ja pakisaatmisega seotud turvalisust. Nii näeb täpselt, kas masin jõuab õigesse kohta.

«Kui keegi midagi kahtlast märkab, on alati võimalik politseisse pöörduda. Meie teeme omalt poolt kõik võimaliku, et selliseid olukordi vähendada,» kinnitab Arti.

Hoiab aega kokku

Kõik kasutajad peavad ennast registreerima mobiilinumbriga. Lisaks on profiilil näha ka inimese täisnimi, pilt ning varasemate sõitude ajalugu koos tagasisidega. Seeläbi saavad nii juhid kui ka sõitjad valida, millise inimesega nad ühes autos reisivad. Kahtlase tagasisidega inimesi tasub pigem vältida.

Üks Wisemile’i asutajatest ja investoritest, Arti isa Arno Kütt on postipakkide saatmisteenuse Smartposti looja. Temagi nägi, et pakke võiks tegelikult kiiremini liigutada ja kasutada selleks just autosid, mis nagunii teedel sõidavad.

Sellest ja Tallinna, Tartu ja Viljandi vahet liikleva logistikatudengi poja ideest kokku tuligi mõte luua süsteem, mis mõlemat muret lahendades aega kokku hoiaks.

Mullu detsembris võeti ühendust TÜ vilistlaste loodud ettevõttega Mooncascade, kellele meeldis mõte nii väga, et lisaks aitamisele tahtsid nad ka projektis asutajatena kaasa lüüa.

Et tarkvarafirmal Mooncascade on tugev taust just mobiiliarendustes (Asko ja Ahti Liin vedasid 2005. aastast Skype’i mobiiliarendusmeeskonda ja samuti TÜ vilistlane Priit Salumaa töötas mitmed aastad Playtechis  mobiilimängude arendajana – toim.), siis nägid nad selles idees head võimalust, mis rakendustes puudu oli.

Inimeste või pakkide vahendamise eest Wisemile raha ei võta ega plaani seda ka tegema hakata. Nii et kogu tulu reisijate või pakiveo eest saab autojuht.

Asko sõnul ei ole isegi vaja praegu mõelda, kuidas selline rakendus raha teenima panna, sest kõigepealt tuleb luua kindel kasutajate võrgustik.

«Idufirmade maailmas areneb kõik väga kiiresti, ka ideed. Alles kasutajate kogemuse pealt on näha, milliste murede lahendamise eest on inimesed nõus maksma. Seepärast on ka väga tähtis kasutajate tagasiside, et arendajad teaksid, mis suunas edasi liikuda ja milliseid lisateenuseid kliendid vajavad,» seletab Asko.

Palju kasutajaid

Praegu ongi veel käimas rakenduse prooviperiood, mille jooksul selgitatakse välja, kas rakendus korralikut töötab. Ametlikku avamist on oodata septembri teises pooles. Juba esimese paari päevaga sai Wisemile ligi sada kasutajat, kes saavad ka otse rakendusest tegijatele tagasisidet anda.

Arti pakub, et inimesi, kes seda rakendust kasutada võiks, on Eestis aga tuhandeid kordi rohkem.

«Kui vaadata tudengeid Facebooki linnadevaheliste liiklejate gruppides, siis igal lehel on umbes 6–15 000 kasutajat, kes vähemalt paar korda kuus pikki reise teevad, gruppe ise aga kümneid. Kui sinna juurde lisada ka bussi- ja rongireisijad ja pakisaatjad, siis võiks öelda, et meie sihtgrupp on terve Eesti elanikkond,» muigab Arti.

Siiski seab piire see, et tegu on mobiilirakendusega. Seega on see suunatud nutitelefonide omanikele, kes liiguvad palju eri linnade vahel ja on pigem noored. Kuna rakendus on universaalne, saab seda juba praegu kasutada üle kogu maailma. Praegu on loojad pannud aga rõhu Eestile, et kõigepealt siin kasutajate võrgustik üles ehitada.

«Taxify ja Uber on muutnud taksoturu täiesti teistsuguseks, meie plaanime muuta traditsioonilist reisimisturgu,» tähendab Arti.

Merilyn Merisalu

UT peatoimetaja

Jaga artiklit

Märksõnad

ettevõtlus, Wisemile