Liigu edasi põhisisu juurde
Essee
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas Tartu Ülikooli arengu­konverentsil oktoobris 2025. Foto: Andres Tennus

Kuidas kindlustada akadeemiline järelkasv?

Kristina Kallas haridus- ja teadusminister

Ülikoolide ühiskondlik eesmärk on alates teise maailmasõja lõpust väga palju muutunud. Muutus, mida on nimetatud ka 20. sajandi kõrghariduse buumiks, on toonud arenenud riikide ülikoolid nüüdseks raskesse finants- ja poliitseisu.

Tartu Ülikooli arengukonverents „Maailma, Eesti ja meie ülikool“

27. oktoobril toimunud arengukonverentsi eesmärk oli algatada arutelu ühiskonnale ja ülikoolile olulistel teemadel. Arutelu põhines juunis vastu võetud uuel Tartu Ülikooli arengukaval.

Vaata kõiki konverentsi ettekandeid ja artelusid.

20. sajandil muutus üli­koolide roll drastiliselt: elitaarsetest, vaid väga väikest osa inimesi õpetavatest asutustest said suured ja laia haardega ettevõtmised, mis tegelesid mõle­maga – nii teaduse ja uuringute kui ka suure massi üliõpilaste õpetamisega.

19. sajandi lõpus oli Euroopas umbes 80 000 üliõpilast. Industrialiseerimisajastul hakkas Humboldti tüüpi ülikooli loomisega massiliselt levima ka kõrgharidus. 1930-ndateks oli Euroopas 650 000 üliõpilast, sealjuures USA edestas Euroopat 1,1 miljoni üliõpilasega. Naised said õiguse käia ülikoolis.

2023. aastal oli maailmas 264 miljonit üliõpilast ja kui jätta kõr­vale Aafrika manner, suunas suurem osa riike ülikooli edasi ligi poole keskhariduse omandajatest. Koos kõrghariduse laienemisega moodus­tavad Humboldti-laadsed üli­koolid 21. sajandil siiski vaid väga väi­kese osa kõrghariduse andjatest – maailma 23 000 ülikoolist ainult umbes tuhandes tegeldakse õpetamise aluseks oleva teadusega. Teadusmahukad ülikoolid on üleilmsed institutsioonid – nad värbavad globaalselt ja õpetavad globaalselt.

Ülikoolid keset kriise

Viimastel aastatel on neid 20. sajandile omaseid arengu­suundumusi tabanud aga vastutuul: kärpe­surve, demograafiline pinge kahaneva ja vananeva rahvastiku tõttu ning populistlike poliitjõudude surve. Koosmõjus viitavad need tulevikule, kus talendid eelistavad akadeemilisele sektorile erasektorit.

Arenenud riikides seisavad ülikoolid vastamisi ühiskondlike ja poliitiliste muutustega, mis võivad drastiliselt mõjutada ülikoolide tulevikku. Pead tõstab globaliseerumisvastane, MAGA-st (ingl make America great again) inspireeritud meeleolu, mis survestab ülikoole loobuma rahvusvahelistumisest. Ülikoolidele heidetakse ette oma rahva huvide eiramist ja üleilmsete huvide esileseadmist. See surve väljendub välisüliõpilaste ja -õppejõudude arvu vähendamises, rahvuslike huvide piire ületavate väärtuste allasurumises, akadeemilise vabaduse piiramises ja soovis allutada poliiti­line võim kontrollile.

Lisaks on kõrgharidus arenenud riikides rahastamiskriisis, ehkki küll mitte igal pool ühetaoliselt.

Ülikoolide rahastamise vähenemine ja poliitiline surve kandub selgelt üle ka teadusesse.

Ameerika Ühendriikides võitlevad ülikoolid keskvalitsuse kehtestatud suurte õppe- ja teadustegevuse kärbetega ning poliitilise survega õppe- ja teadustöö keskme seadmisel. Ühendkuningriigis viib rahapuudus osa ülikoole pankroti poole. Ka Hollandis ja Saksamaal on ülikoolidele esitatud kesk­valitsuse kärpe­plaanid. Samal ajal sulgevad paljud Jaapani ja Korea eraüli­koolid uksi, kuna vananev ühiskond on toonud kaasa õppurite arvu järsu kahanemise.

Ülikoolide rahastamise vähene­mine ja poliitiline surve kandub selgelt üle ka teadusesse. Globaalsed teadmiste võrgustikud muutuvad, kuna teadus on kujunemas multi­polaarseks ja aina enam teadus­tegevust leiab aset Hiinas.

Üldistavalt võib nentida, et üli­koolid on praegu silmitsi kolme nega­tiivse trendiga.

Esimene neist on globaliseerumisvastaste, universaalseid inim­õigusi ja väärtusi lõhkuvate ning rahvuslikke huve ainuõigeks pidavate ühiskondlike hoiakute levik, mis on loomult antiintellektuaalne ning vastandub 20. sajandi ülikiirele kõrghariduse populaarsuse ja kättesaadavuse kasvule, rahvusvahelistumisele ning koos sellega intellektuaalse mõtte ja seda kandvate väärtuste levikule.

Teiseks valitseb arenenud riikides universaalse kõrghariduse rahasta­mise kriis, mis on tingitud muu hulgas nende riikide võlakoormuse ülikiirest kasvust viimasel kümnendil. Suur avaliku sektori võlg koos vananeva rahvastikuga paneb surve alla kõik heaoluriigi avalikud hüved ning tervishoiu kõrval on neist oluli­sim just teaduse ja kõrghariduse rahastus.

Kolmas trend on ühiskonna vananemine ja sündimuse vähenemine, mis koos kahe eelnimetatud tren­diga moodustab aeglase, aga siiski mastaapse nihke ülikoolide rollis ühiskonna eestvedajana.

Millised suundumused on leidnud aset Eestis?

1. detsembril 1919, mil Tartu Ülikoolis alustati õpetamist eesti keeles, õppis siin 347 üliõpilast. Pärast kiiret kasvu 1990-ndatel on Eesti üliõpilaste arv olnud stabiilselt 43 000 – 45 000 ja prognooside kohaselt jääb see sama näitaja juurde ka järgmiseks kümnendiks.

Seega võib anda hinnangu, et akadeemilise järelkasvu suurenemise ootust Eestis ei ole.

Samal ajal on akadeemiliste töötajate arv kasvanud ja selle peamine põhjus on riigi poliitilised otsused.

Järgmisel kümnendil kasvab doktorant-nooremteadurite hulk (jäl­legi riigi tehtud otsuste tulemusena) veelgi: 2026. aastal juba 50 võrra ja kümne aasta jooksul 200 võrra.

Joonisel akadeemiliste töötajate arv Eesti kõrgkoolides
Akadeemiliste töötajate arv Eesti ülikoolides on tõusnud, peamiselt riigi poliitiliste otsuste mõjul.

Selle arvu kasvuga samal ajal on meil aga uus probleem. Ülalolev graafik näitab selgelt, et vähenenud on kõrgkoolides õpetavate inimeste hulk ja osakaal. Näen ülikoolide suurt vastutust selle eest, et doktorant-noorem­teadurite arvu suurenemine kindlus­taks ka akadeemilise järel­kasvu kõrgharidusõppes.

Selle suundumuse taga on tõik, et eestlased ei vali akadeemilist kar­jääri, sest see on mitme teguri koos­mõjul muutunud vähem atraktiivseks. Rahaline surve ja populistlike jõu­dude mõju ülikoolidele vähendab akadeemilise karjääri atraktiivsust, mistõttu liiguvad talendid kõrgkoolidest erasektorisse. Aga ka akadeemilises karjääris endas on tasakaal pingu­tuse, tasu ja kindluse vahel paljude ande­kate noorte või ka küpsemate teadlaskarjääri peale mõtlevate inimeste jaoks paigast ära liikunud.

Akadeemilise karjääri nõrgad kohad

Olen enda loetu ja isiklike koge­muste põhjal kokku pannud kõige kriitilise­mad punktid, mis mõjutavad akadee­milist karjääri. Seitsmest punktist kolmes lasub ühine vastutus riigil ja ülikoolidel, neli punkti aga sõltuvad suuresti akadeemilise maailma eneseregulatsioonist.

1. Kõrgkoolides toimuvad struktuursed muutused, mille tõttu on vähem pikaajalise kindlusega töökohti. Mõnikord peab teadlane töötama ajutiste lepingute ja kõikuva sisse­tulekuga enam kui kümme aastat, et lõpuks stabiilne tööleping sõlmida.

2. Palkade konkurentsivõime on vähenenud. Kõige suurem on palga­lõhe inseneerias, andmeteaduses, õigusteaduses, majanduses ja ärinduses.

3. Teadlase elus saabub finantsstabiilsus hilja. Pikk õppeaeg – doktorantuur ja järeldoktorantuur – tähendab stabiilse sissetulekuni jõudmist hilisemas eas, väiksemat pensioni ja suuremaid raskusi kodu ostmisel võrreldes eakaaslastega, kes asuvad pärast magistrikraadi omandamist tööle teistesse sektoritesse.

Aina enam on teadlased vaid ühe kitsa valdkonna eksperdid ja üha vähem intellektuaalid, kelle töö on mõtestamine, katsetamine, avastamine ning põhjalike arutelude pidamine.

4. Akadeemiline konkurents on muutunud intensiivseks. Publitseerimis­ralli on ületanud otstarbekuse kriitilise piiri. Kvantiteet tapab kvaliteedi. Aina enam on teadlased vaid ühe väga kitsa valdkonna eksperdid ja üha vähem intellektuaalid, kelle töö on mõtestamine, katsetamine, avastamine ning põhjalike arutelude pidamine. Publitseerimisralli koos grantide saami­sega on stressi, läbipõlemise ja karjäärivahetuse peamised põhjused. See stress viib sageli ka küsitavate publitseerimisviisideni.

5. Õpetamise väärtus on mõõdiku­põhises süsteemis alahinnatud. Märkamata jääb see, et õppetöö on esimene, mis ülikoolist üliõpi­laste kaudu ühiskonda tagasi jõuab, ja ka õppejõu teadustegevuse viljad kanduvad sel moel ühis­konda palju kiiremini kui ingliskeelsed teadusartiklid.

6. Intellektuaalne uudishimu ja vaimne pingutus on väärtus­tena mõõdikute ees taandunud. Akadeemilise karjääri suur võlu ettevõtlus­karjääri ees oli varem see, et ini­mese töö väärtust hin­nati vaimse pingutuse skaalal, mitte tulemus­tükkide põhjal. Mina tegin 26-aastasena just selle valiku ja tulin ärimaailmast ära, aga avastasin, et akadeemilises maailmas valitseb sama­sugune kvantita­tiivne mõõdu­võtmise süsteem, mille väärtust hinnatakse rahas.

7. Uued põlvkonnad väärtustavad senisest rohkem paindlikkust ja liikuvust – akadeemiline karjäär on aga pika stardiga ja paindu­matu. Eriti on seda märgata ülikooli sisse ja sellest välja liikumisel.

Mida siis teha?

Pingutame ministeeriumis selle nimel, et parandada rahasta­mise stabiilsust ja eelistada pikaajalisi toe­tusi lühiajalistele. Tihti tuuakse probleemiks konku­rentsipõhise rahastuse suur osakaal, kuid minu hinnangul ei ole küsimus selles, kas raha jagatakse konkurentsipõhiselt, vaid selles, kas rahastus on lühiajaline – aasta-paar – või pikaajaline. Eesti õnnetus on teaduse suur sõltuvus Euroopa Liidu toetustest, mida eraldatakse üksnes lühikeste või heal juhul keskmise pikkusega projektide elluviimiseks.

Muuta saab pika- ja lühiajalise toetuse osakaalu.

Riigi tasandil saab muuta pika- ja lühiajalise toetuse osakaalu ning samamoodi on võimalik seda teha ülikoolisisest rahastamissüsteemi muutes, mis tähendab ülikoolile muidugi ka rahaliste ris­kide võtmist.

Keerulises seisus on ka õpe­tava akadeemilise töötaja palk. Veelgi kriitilisem on kombinatsioon kolmest akadeemilise karjääri nõrgast kohast: akadeemilise karjääri alustamise pikk teekond, selleaegse ja -järgse sisse­tuleku ebastabiilsus ja väiksus osas sektorites ning hiline finantsstabiil­suse saavutamine.

Kutsun Tartu Ülikooli üles kaasa mõtlema ja tegema ettepanekuid akadeemilise teekonna lühendamiseks ning stabiilsuse kiiremaks saavutamiseks.

Mida teha aga publitseerimis­ralliga? Õpetamise vähese väärtusta­misega? Mõõdi­kute domineerimisega ja akadeemilise karjääri paindlikkusprobleemidega?

Osa lahendusi ei sõltu ülikooli või Eesti riigi otsustest, sest kõrgharidussüsteem toimib rahvusvahelises konkurentsis. Kuid nii mõnigi muutus on siiski võimalik – näiteks õpetamise väärtustamine ja akadeemilise karjääri paindlikkus.

Möödunud sajandi lõpp ja uue sajandi algus oli Eesti ülikoolidele hiilgeaeg, mida iseloomustas üliõpilaste arvu kiire kasv, tormiline tõus maailma teaduse tippude hulka, rahvus­vahelistumine, aina suurem rahaline tugi ja töötajaskond, Tartu Ülikooli kõigi näitajate kiire areng ja ülikooli laienemine Tartu linnas. Need tegurid, mis seda hoogsat kasvu soodustasid, on nüüdseks aga kadunud – globaliseerumine teeb tagasipööret, raha ja üliõpilasi on vähem.

Kuigi me ei tea veel täpselt, kuidas mõjutavad muutunud maailmaolud Eesti ülikoolide tulevikku, teame, kuidas akadeemilise maailma senised toimimisreeglid mõjutavad noorte karjäärivalikut. Nende muutmine on meie endi kätes.

Juhtkiri Pildil Kaja Koovit

Tartu Ülikool ja tarkuse kiirtee

Oktoobri lõpul toimunud arengukonverentsil „Maailma, Eesti ja meie ülikool“ rõhutas rektor Toomas Asser, et Tartu Ülikooli roll ei piirdu üksnes hariduse ja teadusega, vaid ulatub kaugemale: kui ülikool edeneb, tugevnevad ka ühiskond ja majandus. Edenemine eeldab stabiilsust ja kaugemat sihti. ...
Kaja Koovit
Juhtkiri Universitas Tartuensise tegevtoimetaja Merilyn Merisalu

Idealismist ja pragmaatikast

Tabasin end üsna hiljuti sisekaemuslikult mõttelt, et minust, idealistist, on paarikümne aastaga saanud pragmaatik. Need pole küll vastandliku tähendusega sõnad ning ei saa öelda, et seega on asjad läinud otseselt kas paremaks või halvemaks. Millegipärast hakkasin aga ikkagi muretsema: kas ...
Merilyn Merisalu
Arvamus Fotol Anneliis Kilk

Julgus sekkuda on väärtuspõhise kultuuri mõõdupuu

Sekkumine on osa kogukondlikust vastutusest: see ei ole mitte ainult eetiline, vaid ka praktiline viis probleemide ennetamiseks. Hooliva ja õiglase kogukonna üks olulisimaid tunnuseid on liikmete valmisolek sekkuda, kui märgatakse ebaõiglust, kiusamist või kõrvalejäetust. Sekkumine pole pelgalt julge tegu – ...
Anneliis Kilk
Juhtkiri Universitas Tartuensise tegevtoimetaja Merilyn Merisalu

Vana aja mõtted ja uue aja inimesed

Seekordset ajakirjanumbrit kokku pannes kerkis korduvalt esile igikestev (põlvkonna)vahetus: ülikoolis vahetuvad vabade kunstide professor, üliõpilaskonna juhatus ja kultuuriakadeemia juht; meie lehekülgedel on kõrvuti kõrgelt hinnatud vanema põlve arvamusliidrid ja samal erialal alles esimesi – kuigi samuti märkimisväärseid – samme astuvad noored. Mõlemail ...
Merilyn Merisalu
Essee Võrokõisi Kongressi Vanembite kogo, keskel sinises Kauksi Ülle

Imäkeelepuu kasvatamine

Imäkiil tiid,mis ollaq keeletü,keeleldä,kiildünü. Algusõn om helü. Nii nagu loomad ei mõista inimest sõnadest, vaid hääletoonist, nii kuuleb ka väike inimene kõigepealt häält. Lapse vastuvõtlik aju hakkab moodustama keelepesakesi, et hiljem saaks vastata sama häälega. Mina mäletan saatuse tahtel rohkem ...
Kauksi Ülle
Juhtkiri Fotol Tiia Kõnnussaar

Veidike ajakirjanduse köögipoolest

Eesti Akadeemilise Ajakirjanduse Seltsi arutelukoosolekul tehti viimati juttu aeglasest ajakirjandusest. Mis see õigupoolest on? Igatahes ei peaks see olema midagi, mis seondub uimasusega, leidsid praktikud. Ajakirja Edasi peatoimetaja Janeck Uibo sõnul ei vasta tõele ettekujutus, et lugeja ei taha enam ...
Tiia Kõnnussaar
Essee Fotol Egert Vene

Elusorganism ja masin – mille poolest nad erinevad?

Inimestena meeldib meile asju defineerida ja raamistada – selleta ei oska me nende olemust seletada. Kui suudame asjaolu, nähtust, olukorda, probleemi või toimingut seletada nii, et kõik seda mõistavad ja sellest ühtemoodi aru saavad, on seda lihtsam uurida ning ka järeldusi ...
Egert Vene
Arvamus Fotol Tartu Ülikooli arendusprorektor Tõnu Esko

Kas tuleb „see tunne“ peale?

Edgar Valter kirjutas oma „Pokuraamatus“, et pokudel hakkab ebamugav, kui elupaik enam ei toimi. Kui vesi kaob, kui toitained ei jõua enam nendeni, ei jää nad ootama, et ehk paraneb olukord iseenesest. Nad hakkavad liikuma. Nad otsivad uut kodu, peatuvad ...
Tõnu Esko
Kõne Pildil Andreas Ventsel

„Sõnade hirmutav jõud“

Tartu Ülikooli poliitika- ja sotsiosemiootika professori Andreas Ventseli ettekanne vabariigi aastapäeva kontsertaktusel 21. veebruaril 2025. Täna, pidupäeva ootuses kõlab kõne pealkiri „Sõnade hirmutav jõud“ ehk pisut ebakohaselt, võiks ju rääkida millestki helgest. Samas – Eesti Vabariiki meile rohkem kui saja aasta eest ...
Andreas Ventsel
Accept Cookies