Tartu Ülikooli teadlaste juhtimisel koostatakse riigile terviklik liikuvusmudel, mille eesmärk on toetada nii üleriigilise kui ka kohaliku tasandi otsuste tegemist liikuvuse, transpordi, taristu ja ruumi planeerimisel.
Eesti praegused transpordimudelid on piirkondlikud, keskenduvad valdavalt mootorsõidukitele ega arvesta kuigi palju eri inimrühmade liikumisvajadustega. Taristuinvesteeringute tegemisel, maakasutuse planeerimisel või liikuvusega seotud maksupoliitika kujundamisel puuduvad üleriigilise haardega töövahendid, mille abil hinnata otsuste mõju ühiskonnale ja keskkonnale.
Loodav liikuvusmudeli prototüüp võimaldab läbi mängida, kuidas otsused mõjutavad liikumiskäitumist, ligipääsetavust, sotsiaalset võrdsust ja keskkonda. Nüüdisaegne tegevuspõhine mudel keskendub inimese liikumise seostele kogu päeva vältel. See annab liikumiskäitumisest realistlikuma pildi ning võimaldab analüüsida ka näiteks paindlikuma tööaja või koolipäeva hilisema alguse mõju.
Samuti arvestatakse leibkonnaliikmete liikumiskäitumise vastastikmõju, näiteks seda, kuidas ühe inimese autoga liikumine mõjutab teise liikumisviisi ja sihtkoha valikut. Lisaks võimaldab mudel ennustada elukaare jooksul toimuvaid liikumisharjumuste ja sihtkohtade muutusi.
„Inimeste liikumisvalikud lähtuvad enda ja perekonna vajadustest ja võimalustest ning olemasolevatest tingimustest. Me saame otsuseid teha ainult sellises taristus, mida meile Eesti ühiskonnas pakutakse,“ ütles Tartu Ülikooli geograafia osakonna linnakeskkonna kaasprofessor Age Poom, kes liikuvusmudeli loomist eest veab. Liikuvusmudeli abil on võimalik kujundada inimeste liikumiskäitumist mõjutavaid tingimusi senisest teadmuspõhisemalt.
Mudel peab pakkuma analüütilist tuge maakasutuse ja ruumiplaneerimise otsuste tegemisel ning toetama liikuvusega seonduvate meetmete kujundamist. Selliseid analüüse on vaja teha näiteks ühistranspordivõrgu ja sõiduplaanide märkimisväärsel muutmisel, jalgrattateede võrgustiku laiendamisel, suurte taristuinvesteeringute tegemisel ning uute elamu- ja kaubanduspiirkondade rajamisel.
Eesti liikuvusmudeli loomise algatasid Transpordiamet, Kliimaministeerium, Regionaal- ja Põllumajandusministeerium ning Eesti Teadusagentuur. Mudelit koostab Tartu Ülikooli juhitud konsortsium, kuhu kuuluvad Positium OÜ, STACC OÜ, Goudappel BV, Liikuvusagentuur OÜ ning Skepast & Puhkim OÜ. Prototüüp peaks valmima 2027. aastal.
Rohkem teavet on liikuvusmudeli veebilehel.