Liigu edasi põhisisu juurde
Pegasus
Pegasus on Kreeka mütoloogias tiivuline hobune, kelle kabjalöögist tekkinud allika vesi olevat luuletajale inspiratsiooni andnud. Illustratsioon: Andrei Sidorenko / Pixabay

Juhan Liivi valgel

Jüri Talvet TÜ emeriitprofessor

20. sajandi teise poole ja 21. sajandi algusveerandi eesti luule põlistamise katseis on suuri teeneid Juhan Liivi luuleauhinnal.

Alatskivi sovhoosi ja Juhan Liivi nimelise Alatskivi Keskkooli algatusel ning Eesti Kirjanike Liidu ja Tartu Ülikooli õppejõudude kaastegevusel hakati luuleauhinda välja andma juba 1965. aastal. Esimeseks laureaadiks valiti Debora Vaarandi.

Preemia oli mõeldud iga-aastasena, ent ENSV kompartei hakkas selles aimama natsionalismi ilmingut, mistõttu auhinna väljaandmine keelati ära. Taastati see alles Gorbatšovi perestroika eelõhtul: 1984. aastal valiti laureaadiks Ain Kaalep. Sestpeale on seda üht Eesti vanimat kirjandusauhinda välja antud katkematult (praegu Peipsiääre valla, Juhan Liivi nimelise Alatskivi Kooli ja Liivi Muuseumi korraldamisel). Laureaatide rivvi on pühitsetud ligemale 40 luuletajat, kellest seitsmel on olnud õnn pälvida preemia kahel korral.

Ükski loovkirjanduse auhind ei saa tabada eesti luuletajate kõiki saavutusi. Taastatud iseseisvuse ajajärgul on asutatud rida uusi luuleauhindu. Varasema Juhan Smuuli nimelise kirjanduse aastapreemia jätkuks kujunesid Eesti Kultuurkapitali aastapreemiad. Tunnustuseks noorimatele luuletajatele on mõnegi vastuvõtmine Eesti Kirjanike Liidu liikmeks.

Juhan Liivi luuleauhind on siiski eriline. See antakse üheainsa, premeerimisele eelneval aastal esmakordselt trükis ilmunud luuletuse eest. Nominentide esitamise õigus on žürii korralistel liikmetel ja eelmise aasta laureaadil. Uus laureaat tehakse avalikult teatavaks Juhan Liivi sünniaastapäeval 30. aprillil Alatskivil.

Auhinna statuudis kinnitatakse, et see antakse luuletuse eest, „mida kannab liivilik vaimsus“. Kujutlegu siis endale liivilikku vaimsust igaüks, kes juhtub lugema luuletusi, mis „Pegasuse“ lehekülgedel „Juhan Liivi valgel“ (taas)avaldamisele tulevad. Üks neist on Liivi auhinna pälvinud luuletus, teise on autor oma loomingust välja valinud ise.


Kahekordne Juhan Liivi luuleauhinna laureaat Triin Soomets (snd 1969) on õppinud Tartu Ülikoolis eesti filoloogiat ning pikemat aega töötanud korrektori ja toimetajana ajalehtede juures. Tallinna Ülikoolis sai ta teistkordse bakalaureusekraadi 2024. aastal – sedapuhku filosoofia alal.

Pärast luuledebüüti ajakirjades 1980-ndate lõpupoolel ja luuletuste ilmumist kogumiku „Luulekassett ’90“ vihikus „Sinine linn“ on Soomets avaldanud 15 luuleraamatut. Liivi luuleauhinna pälvis ta esmalt 2000. aastal peakirjata luuletusega, mis algab sõnadega „sulle ma kingiksin sydame“, ja seejärel 2009. aastal (samuti peakirjata) luuletusega, mille algusrida on „surm ei möödu meist; ta on kohal“.

Tõlkes on Soometsa luulet avaldatud enamikus eesti uuema luule ingliskeelsetes antoloogiates1, olgu välis- või sünnimaal, aga samuti araabia, hollandi, soome, prantsuse jm keeltes. Omaette tõlkeraamat on soomekeelne „Olemisen ompelet: runoja“2.

Tartu Ülikoolis semiootika doktorikraadi kaitsnud Anneli Mihkelev kirjutab Eesti kirjanike e-leksikonis: „Soometsa kujundeis on jõulisi keha, vägivalla, metalli, vere, masinate ja roosi motiive. [—] Lüüriline mina võtab erinevaid (naise) rolle ning liigub erinevates maailmades: see võib olla romantiline kangelanna, biseksuaal, masohhist, ohver, türanniseeriv armuke vms. Erootilised ja dramaatilised situatsioonid vahelduvad lüürilistega ja monoloog dialoogiga. Tema luules on alati kohal „teine“.“

Viited

1 Näiteks H. L. Hix (toim.), On the Way Home: an Anthology of Contemporary Estonian Poetry. Tlk J. Talvet ja H. L. Hix. New Delhi: Sarup & Sons, 2006.

2 T. Soomets, Olemisen ompelet: runoja. Tlk V. Arola ja A. Ljokkoi. Helsinki: Viisas Elämä, 2016.

* * *

surm ei möödu meist; ta on kohal

kogu aeg, ta on määratud

aega.

mida enam oleme ise,

seda enam sureme.

kui vaadata lehti puul, näha.

siis on selge, et aeg

ei möödu. ta on ymar ja kohal.

jumal.

(„Varjatud ained“, Tallinn: Tuum, 2009)

* * *

taimed, loomad ei kysi

nad teavad

ladvad on juurte taevad

ykskõik kui kõrgele kaevad

kihv on kiskja mõõt

mis meeles nad seda peavad

(Ilmumata luuletus, 2025)


Mullu Juhan Liivi luuleauhinna pälvinud Kruusa Kalju (kodanikunimega Jaanus Valk, snd 1973) on Underi ja Tuglase kirjanduskeskuse nooremteadur ja ühtaegu Tartu Ülikooli doktorant. Tudengi ja kraadiõppuri seisundis on ta olnud 1993. aastast peale. On õppinud inglise ja prantsuse filoloogiat, semiootikat, jaapani keelt ja kultuuri ning tõlketeadust Tartus, Tallinnas ja Tokyos Waseda Ülikoolis. Kaitsnud bakalaureusetöö prantsuse sümbolistist Stéphane Mallarmést, uurinud jaapani haikusid ja nende eesti keelde tõlkimist.

Kruusa Kalju tegi luuletajadebüüdi 1996. aastal ajalehes Postimees ja on seejärel avaldanud kaheksa luulekogu. Ta on eesti keelde tõlkinud näidendeid, proosat ja luulet hiina, inglise, soome, prantsuse, jaapani ja korea keelest. Ta on Betti Alveri (1999) ja Gustav Suitsu (2008) auhinna laureaat. Tema luulele on tunnuslikud vormivabadus, mängulikkus, taotluslikud kõrvalekalded normist.

Tema Liivi luuleauhinnaga pärjatud lühikesel luuletusel algusreaga „ära hommikul päri, kellele helistatakse äratuskella“ on mitmekihiline vaimutaust. Äratus võis tulla nii Ernest Hemingway romaani „Kellele lüüakse hingekella“ (1940; eesti keeles Enn Soosaare tõlkes 1970) pealkirjast kui ka Ameerika hevibändi Metallica palast „To Whom the Bell Tolls“ (1984). Nende kummagi äratus on aga Shakespeare᾽i kaasaegselt inglise poeedilt ja vaimulikult John Donne᾽ilt.

Kui internetis seda ajaloolist seika otsida, ilmub (tõenäoliselt) Donne᾽i värsiridadesse kohandatud tekst, mis aga ei ole algupärand. Lause ja katkend pärinevad hoopis Donne᾽i proosateosest „Devotions“ („Meditations“, XVII). Viimaste eestikeelne vabatõlge värssides võiks kõlada näiteks nii:

KELLELE KELL LÖÖB (John Donne, „Pühitsused“: XVII mõtisklus; tlk J. Talvet)

Kell kõlab sellele, kes kuuleb teda;

hääl vaikib siis, kuid tema kõlast peale

kuulja on ühendatud Jumalaga.

Kel pilk ei peatuks päiksel, kui see tõuseb?

Komeedil tol, mis sööstab läbi taeva?

Mis kõlin kuulmeist tabamata jääks?

Veel vähem helin see, mis ära saadab

siit ilmast tükki kuulja enda küljest?

Ei ole inimest, kes iseendas 

saar oleks; osa mandrist, ulgumerest

ta on. Kui meri rebib tüki maast,

jääb väiksemaks Euroopa –nõndasama

kui kängub neem, su sõbra mõis või talu

või sinu enda oma, igaühe surm

mind pisendab, ma inimkonda kuulun.

Seepärast eales ära päri, kellele

kell lööb. Lööb sulle ta, lööb sinu pärast.

* * *

Ära hommikul päri, kellele helistatakse äratuskella:

seda helistatakse

ikka ja jälle sulle.

Hommikust peale aeg lendab linnutiivul –

ikka lŏunasse,

lŏunast ikka ĕhtusse ja ĕhtust lendub öösse.

(Looming, nr 10, 2023)

* * *

Tasa sŏuad, kaua jŏuad?

Iga teadmatta aja tagant sündivad

laulud sunnivad

elu hammasrataste vahel kella vaatama.

Täpselt südaööl olen märkamatult sŏudnud

märkmepaberil

kribinal ja krabinal üle kuupäevaraja.

Olude sunnil mu laulukesed jäävad

üha napimaks –

jäävad ühe lausega üksnes jäämäe tipuks.

Ja mulle hakkab ühe hea laulukese juurde jŏudmiseks

inimelu tunduma

liiga lühikesena …

(„Üleelamiste vanake“. Loomingu Raamatukogu, nr 1, 2023)

Alma mater Pildil Hugo Kaho Kaitseliidu moto-osakonna õppustel

Rektor võimu ja vaimu vahel

Vastuolulisel ajal, aastatel 1938–1940, pidas Tartu Ülikooli rektori ametit Hugo Kaho, kes oma rahuliku olekuga suutis tagada ülikooli järjepideva arengu ka autoritaarse riigivõimu taustal. 15. novembril on Hugo Kaho 140. sünniaastapäev. Korduvalt, aga paraku edutult dekaaniks kandideerinud Hugo Kaho tähtsus teadusadministraatorina ...
Ken Kalling
Ars longa Pildil Margus Punabi kunstikogu

Kunst teadlaste elus

Kui jälgida lähemalt kunstiturgu ja -oksjoneid, selgub üks põnev tõsiasi: kunstiteose väärtust ei määra ainuüksi selle autor ja aeg, tehniline meisterlikkus või visuaalne kõnekus, vaid ka omanik. Iseenesest ei ole selles tõdemuses midagi uut. Näiteks 17.–19. sajandil hinnati kunstiteost suuresti ...
Kadri Asmer
Kaante vahel Pildil raamat

Vabaduse labor, tuleviku juuretis

„Vabaduse labor“ on lugu sellest, kuidas 1960–70-ndate Tartus sündis midagi enneolematut: tollal 20–30-aastaste Ülo Vooglaiu, Asser Murutari, Peeter Vihalemma, Marju Lauristini ja teiste nende ümber koondunud noorte kartmatul pealehakkamisel ning rektor Feodor Klementi toel asutati ülikoolis sotsioloogialabor, mis esmakordselt ENSV-s ...
Tiia Kõnnussaar
Pegasus Pildil luulehobu pegasus

Hando Runnel ja Mari Vallisoo

Kahel korral Juhan Liivi luule­auhinna pälvinud Hando Ru­n­neli ja Mari Vallisoo elus ja hariduses leidub sarnast: kumbki neist pole õppinud filoloogiat ega mõnd muud humanitaarala. Kui Hando Runnel asus ehi­tama linna Eestile, siis Mari Valli­soo teatas 2001. aasta Juhan Liivi luule­au­hinnaga ...
Jüri Talvet
Keelenurk Pildil arvutiklaviatuur

Kümme kriipsunippi

Kirjalikes tekstides kasutatakse põhiliselt kahe pikkusega kriipsu: lühikest, mida nimetatakse sidekriipsuks, ja pikka, mille alla kuuluvad mõttekriips ja miinus. Kui sidekriips ühendab väiksemaid keele­üksusi (tähti ja sõnu), siis pikk kriips viib kokku suuremad osised (osalaused ja vahemikud). Üks sobib ühte, ...
Helika Mäekivi
Koostöö Fotol Solaride Austraalias

Inseneriõpe on võimalusi täis

Eesti tööturg vajab insenere rohkem kui kunagi varem. Kutsekoja OSKA uuringud näitavad, et 2032. aastaks on masina-, elektroonika-, ehitus- ja energiatööstuses ning paljudes teistes valdkondades vaja sadu uusi spetsialiste – see tähendab insenere, kes oskavad töötada nii laboris kui ka ...
Mariana Kukk
Kultuurinurk Fotol Musta Kasti lavastus „Tükk maad“

„Mina ei taha sellise eluga kohaneda!“

Mida kauem ma mõtlen Musta Kasti lavastusele „Tükk maad“, seda enam tajun selle mõju ja päevakajalisust – või aegadeülesustki. Sõja ja paguluse teemasid avatakse läbi laste silmade, neile omases keeles. Seetõttu on kontrast naiivse siiruse ja rahvusliku trauma vahel eriti ...
Johanna Rannik
Ars longa Fotol Armin Tuulse

Esimene eestlasest kunstiajaloo professor segastel aegadel sündinud maalil

Kunstnik Kristjan Tederi 1942. aastal maalitud portree Armin Tuulsest meenutab aega, mil ametisse asus esimene eestlasest kunstiajaloo professor. Tartu Ülikool alustas eestikeelsena tööd 1919. aastal, kuid kunstiajaloo õppetoolil läks alustamisega veel aega. Esimeseks kunstiajaloo professoriks sai 1922. aastal rootslane Helge ...
Kadri Asmer
Alma mater Pildil Peeter Tulviste oma 70. sünnipäeval

Rahvuslik arvamusliider Peeter Tulviste

Tartu Ülikooli rektoril on küll üks amet, aga kümned rahvusliku tähtsusega vastutusalad. Kõigele lisaks peab rector magnificus olema oma käitumise ja põhimõtetega eeskujuks pealekasvavale põlvkonnale. Milline oli selles eksistentsiaalses draamas Peeter Tulviste osa? Pole liialdus öelda, et Tartu Ülikooli rektor ...
Talis Bachmann
Accept Cookies