Liigu edasi põhisisu juurde
Pegasus
Pegasus on Kreeka mütoloogias tiivuline hobune, kelle kabjalöögist tekkinud allika vesi olevat luuletajale inspiratsiooni andnud. Illustratsioon: Andrei Sidorenko / Pixabay

Hando Runnel ja Mari Vallisoo

Jüri Talvet TÜ emeriitprofessor

Kahel korral Juhan Liivi luule­auhinna pälvinud Hando Ru­n­neli ja Mari Vallisoo elus ja hariduses leidub sarnast: kumbki neist pole õppinud filoloogiat ega mõnd muud humanitaarala.

„Pegasus“ on rubriik, kus avaldatakse ülikooli inimeste loomingut ajast aega. Tartu Ülikoolis õppinud või õpetanud loovvaimude luuletusi valib ja vahendab Jüri Talvet.

Uuemad luuletused, karikatuurid ja lühijutud on oodatud aadressil ajakiri@ut.ee.

Kui Hando Runnel asus ehi­tama linna Eestile, siis Mari Valli­soo teatas 2001. aasta Juhan Liivi luule­au­hinnaga pärjatud luuletuse pealkirjas lausa märgiliselt vastupidist: „Ei ehita.“ Vanemas keeles tähendas ehitama sedasama mis ehtima. Võib vaielda, kes mida ehitas või ehitamata jättis. Kindel tundub aga, et nii Runneli kui ka Valli­soo loodu jääb ehteks me sünni­maa luule ja keele kõla­kotta.


Pildil Hando Runnel

Järvamaalt pärit Hando Runnel (snd 1938) on õppinud keskkoolis Tartus ja Paides ning see­järel 1957–1962 agronoomiat Eesti Põllumajan­duse Akadeemias (praeguses maaülikoolis). Tema luule­annet pandi tähele varakult. Esikkogu „Maa lapsed“ ilmus 1965. aastal sarjas „Noored autorid“. Aastatel 1966–1971 töötas Runnel ajakirja Looming toimetuses ja paistis silma võimeka kriitikuna. 1969. aastal võeti ta kirjanike liidu liikmeks. Luuleküpsuse esinduskogusid on „Punaste õhtute purpur“ (Eesti Raamat, 1982), mis küll avaldati, kuid millest kirjutamine seejärel ära keelati.

Eesti taasiseseisvumise järel, 1992. aastal asutas Runnel Tartus tugeva rahvusliku ja süvakultuuri­lise kallakuga kirjastuse Ilmamaa. Ilmamaa „Eesti mõtteloo“ sarja nüüdseks 184 köite autorite seas on ridamisi Tartu Ülikooli õpetlasi. Aastail 1992–1993 oli Hando Runnel Tartu Üli­kooli esimene vabade kunstide professor, aastal 2006 sai ta Eesti Rahvus­kultuuri Fondi elutöö tänuauhinna, aastal 2012 valiti Eesti Teaduste Akadeemia liikmeks. (Elu- ja loome­andmeid saab vaadata Eesti kirja­nike e-leksikonist.)

Runneli luulest olen kirjutanud pikemalt mitmel pool nii eesti kui ka inglise keeles. Tsiteerin siin katkendi kirjutisest „Hando Runnel ehk lõõp ja mure“ (raamatust „Läbi äreva vere“, HRS, 1999, koost. Mart Orav; ingl Estonian Literary Magazine 7, 1998):

„Runneli jõuline poeetiline natuur kogu varjundirikkuses hakkas kangastuma alates kolmandast luuleraamatust „Laulu­raamat ehk Mõõga­neelaja ehk Kurbade kaitseks“ (1972). Lõõplev-irvitav toon sai siit­peale valitsevaks, kuid sarnaselt näiteks [François] Villoni luulega ei ole see hajutanud sügavusest aimuvaid valulikke seoseid. Luuletus „Kurbase kaitseks“ osutab Runneli maailmavaate­lisele peajoonele – eksistentsiaalsele murele „teiste“ saatuse pärast, vastu­tuse ja süü omaksvõtule ning lõpuks luule­taja usule „kurbade linna“ mo­raal­­sesse tugevusse – just sellise linna lubab ta ehitada.“

Nii palju

Nii palju sülle võtta,
nii palju teha pai
ei arvand iial ette,
kui elus tehtud sai.

Üht saatis naer ja päike,
teist saatis tõrges nutt,
siis igaühte aitas
su mingi muinasjutt.

Nad ilmusid su ette,
sul kulus tuhat paid,
jäi mure südamesse:
kas kõik sest õnne said…

(„Oli kevad, oli suvi“, Eesti Raamat, 1992; Juhan Liivi luuleauhind 1993)


Küünlapäeval

Taeva tulipunasel alasil
päike vasardab metsalatvu,
valged hanged on verise kumaga
ennast üleni kinni katnud.

Öösel põhjavalguse põlevat
vahin maailmatelki,
imen pärani silmisse
haiget müstilist helki,

kuni tähesütele sadeneb
viimaks pilvede koredat tuhka,
külmast vabisev maailm ometi
vastu hommikut veidigi puhkab.

(Looming 4, 2022; Juhan Liivi luuleauhind 2023)


Pildil Mari Vallisoo

Täies loomeküpsuses elust traagi­liselt lahkuma pidanud Mari Vallisoo (1950–2013) sündis nõu­kogudeaegses Kallaste rajoonis, õppis keskkoolis Tartus ja seejärel majandustehnikumis Tallinnas (1970–1973) programmeeri­mise erialal. Aastail 1973–1980 töötas ta Tartus arvutustööde mehhaniseerimise instituudis ning paar aastat ülikooli loogika ja psühholoogia kateedris. 1983. aastal võeti ta kirjanike liidu liikmeks, misjärel oli vabakutseline.

Mari Vallisoo debüteeris 1979. aastal luulekoguga „Kallid koerad“ (Eesti Raamat) ja jõudis avaldada kokku üheksa luuleraamatut. 2013. aastal postuumselt ilmunud luulekogu Kodavere murdes „Viimäne vihim“ (Ilmamaa) kätkes poetessi tütre Tuuli Vallisoo saate­sõna. Tuuli Valli­soo ja Ann Kilgi koostatuna ilmus 2015. aastal ka koondkogu luule­tusi „Mälestusi maailmast 1966–2013“ (Ilmamaa, 624 lk).

Ise olin seotud Mari Vallisoo varasema valikkogu „Tabamatu toalävel“ (TÜ kirjastuse „Kaasaja­luule“ sari, 2011) väljaandmisega. Selle 75 luuletust valis välja autor ise. Kaanepöördele olen lisanud:

„Mari Vallisoo luules kehastub ajalooline naine, üha valla armastuse aimusele, lootusele ja unistus­tele täiusest, lastest, kes tagavad elu jätkumise, kodust. Ürglooduse kutsungeid inimsoo teadvuses talletavad iidsed müüdid ja folkloor, sealhulgas eestigi vanem rahva­luule, mille motiive – enamasti läbi argielu kõige lihtsamate toime­tuste ja seikade – Valli­soo põimib oma luuletustesse.

Selles luules hingab sügavam aja­lugu sisse ja välja sünde, surmi ja nende endeid.

Naise muistseid igat­susi jääb varjutama mets ise, mille tumeduses elavad ka surm ja hävituskihk. Selle lähedusse seab Valli­soo lapsesüütuse. Naise armastus on ikka täiuslikum ja terviklikum mehe omast.

Vallisoo luule vihjete hämarusest avaneb kahe sugupoole vahekorra lahendamatu pinge. Mehe edasiruttami­sele, rän­nule ühelt võidult ja kangelasteolt teisele, mõis­tuse ja jõu abil enesekehtestami­sele vastandub naine – paigal­seisev, kohmakas, progressiga kohane­matu, loodusega lootusetult seotu. See mina, kes siis, kui kõik on hävinud, uuesti sünnitab tule. See Rahel, kes iga jumala hetk on armastet. See naine, kes toob ellu hellust, mis ka ei oleks kõik selle ilma alandused, vaev ja valu.

Vallisoo valdab sõna ja rütmi nii täiuslikult kui vaid vähesed eesti luuletajad. Nagu kaua enne teda Juhan Liiv, suudab Vallisoo oma põhiliselt traagilist elutunnet edasi anda puhtais ja täpseis kujundeis, kus luulet ei lämmata otseütlemise raske last, vaid kus vihjelisus tagab lugejale avaraima mõeldava kujutlusruumi. Kiired üleminekud asisest argipäevast müüti ja tagasi loovad väljendusliku õhulisuse, mida ei saa õppida ühestki poeetikast ega luulekäsiraamatust.“

*
Tarkust armastanud, aga liiga.
Läinud jalgsi
mitte Rooma, mitte Riiga.
Tundnud teid ja teede tuhat ohtu,
vareme- ja vereurmarohtu.
Ometi ka orjavitsa.
Kus ta
valgeis sukis läbi ilma musta
komberdab, kus tuhm ja tahm ja saast.
Mis tal arus!
Laulud isamaast.
Tulgu meile! Meil on pidu tants,
meil on kalevite kallimad.
Ei, tal mujale on asja.
Kes ta?
Otsib vett, et musti sukki pesta.
Selget pühaveega allikat.

(Looming 12, 1994; Juhan Liivi luuleauhind 1995)


Ei ehita

Ei ehita! Üks ehitas
kuus päeva palehigis.
Mis saanud sest!
Mis hirmus tõug
neis lobudikes sigis!

Ei ehita! Ei tohigi –
päev juba ammu seitsmes.
Pean hingama. Üks mõtteke –
peale-lõuna rahusse
uinakule heites –
mind veidi vaevab.
Samas, jah,
ta unub kusagille.
Et mina – seeaeg, kui käis töö,
ei liigutanud lille.
Need lilled ise liikugu!
Neil valgus, klorofüll.

Ja ma võin rahus puhata.
Ja aega on mul küll.

(Looming 11, 2000; Juhan Liivi luuleauhind 2001)

Alma mater Pildil Hugo Kaho Kaitseliidu moto-osakonna õppustel

Rektor võimu ja vaimu vahel

Vastuolulisel ajal, aastatel 1938–1940, pidas Tartu Ülikooli rektori ametit Hugo Kaho, kes oma rahuliku olekuga suutis tagada ülikooli järjepideva arengu ka autoritaarse riigivõimu taustal. 15. novembril on Hugo Kaho 140. sünniaastapäev. Korduvalt, aga paraku edutult dekaaniks kandideerinud Hugo Kaho tähtsus teadusadministraatorina ...
Ken Kalling
Ars longa Pildil Margus Punabi kunstikogu

Kunst teadlaste elus

Kui jälgida lähemalt kunstiturgu ja -oksjoneid, selgub üks põnev tõsiasi: kunstiteose väärtust ei määra ainuüksi selle autor ja aeg, tehniline meisterlikkus või visuaalne kõnekus, vaid ka omanik. Iseenesest ei ole selles tõdemuses midagi uut. Näiteks 17.–19. sajandil hinnati kunstiteost suuresti ...
Kadri Asmer
Kaante vahel Pildil raamat

Vabaduse labor, tuleviku juuretis

„Vabaduse labor“ on lugu sellest, kuidas 1960–70-ndate Tartus sündis midagi enneolematut: tollal 20–30-aastaste Ülo Vooglaiu, Asser Murutari, Peeter Vihalemma, Marju Lauristini ja teiste nende ümber koondunud noorte kartmatul pealehakkamisel ning rektor Feodor Klementi toel asutati ülikoolis sotsioloogialabor, mis esmakordselt ENSV-s ...
Tiia Kõnnussaar
Keelenurk Pildil arvutiklaviatuur

Kümme kriipsunippi

Kirjalikes tekstides kasutatakse põhiliselt kahe pikkusega kriipsu: lühikest, mida nimetatakse sidekriipsuks, ja pikka, mille alla kuuluvad mõttekriips ja miinus. Kui sidekriips ühendab väiksemaid keele­üksusi (tähti ja sõnu), siis pikk kriips viib kokku suuremad osised (osalaused ja vahemikud). Üks sobib ühte, ...
Helika Mäekivi
Koostöö Fotol Solaride Austraalias

Inseneriõpe on võimalusi täis

Eesti tööturg vajab insenere rohkem kui kunagi varem. Kutsekoja OSKA uuringud näitavad, et 2032. aastaks on masina-, elektroonika-, ehitus- ja energiatööstuses ning paljudes teistes valdkondades vaja sadu uusi spetsialiste – see tähendab insenere, kes oskavad töötada nii laboris kui ka ...
Mariana Kukk
Kultuurinurk Fotol Musta Kasti lavastus „Tükk maad“

„Mina ei taha sellise eluga kohaneda!“

Mida kauem ma mõtlen Musta Kasti lavastusele „Tükk maad“, seda enam tajun selle mõju ja päevakajalisust – või aegadeülesustki. Sõja ja paguluse teemasid avatakse läbi laste silmade, neile omases keeles. Seetõttu on kontrast naiivse siiruse ja rahvusliku trauma vahel eriti ...
Johanna Rannik
Ars longa Fotol Armin Tuulse

Esimene eestlasest kunstiajaloo professor segastel aegadel sündinud maalil

Kunstnik Kristjan Tederi 1942. aastal maalitud portree Armin Tuulsest meenutab aega, mil ametisse asus esimene eestlasest kunstiajaloo professor. Tartu Ülikool alustas eestikeelsena tööd 1919. aastal, kuid kunstiajaloo õppetoolil läks alustamisega veel aega. Esimeseks kunstiajaloo professoriks sai 1922. aastal rootslane Helge ...
Kadri Asmer
Alma mater Pildil Peeter Tulviste oma 70. sünnipäeval

Rahvuslik arvamusliider Peeter Tulviste

Tartu Ülikooli rektoril on küll üks amet, aga kümned rahvusliku tähtsusega vastutusalad. Kõigele lisaks peab rector magnificus olema oma käitumise ja põhimõtetega eeskujuks pealekasvavale põlvkonnale. Milline oli selles eksistentsiaalses draamas Peeter Tulviste osa? Pole liialdus öelda, et Tartu Ülikooli rektor ...
Talis Bachmann
Pegasus Fotol on Kristian Jaak Petersoni au­­sammas Tartus Toomemäel, taustal toomkirik.

Kristian Jaak Petersoni läkitus Eestile

„Kas siis selle maa keel / laulu tules ei või / taevani tõustes üles / igavikku omale otsida?“ küsis Tartu Ülikooli tudeng Kristian Jaak Peterson luuletuses „Kuu“ pika orja-aja murdumise päevil, kui eestlaste rahvustunne alles uinus, ning vastas ise kogu ...
Jüri Talvet
Accept Cookies