Eetika
Kindla sihi järgimine ja parema elu lubamine ei tähenda tingimata, et poliitik on hea – paraku leidub maailmas palju inimesi, kelle ettekujutus paremast elust tähendab konkurentide hävitamist. Illustratsioon: Vilius Kukanauskas / Pixabay

Kuidas tunda ära head poliitikut?

Mats Volberg TÜ praktilise filosoofia lektor, Riigikohtu halduskolleegiumi nõunik

Mis on hea poliitika ja kes on hea poliitik? Vastused neile küsimustele on mingis mõttes äärmiselt lihtsad. Hea poliitik on see, kes teeb head poliitikat, ning hea poliitika on see, mida teevad head poliitikud.

Fotol Mats Volberg
Mats Volberg loeb Tartu Ülikoolis peamiselt poliitikafilosoofia kursusi ja juhendab samal alal üliõpilasi. Kevadsemestril 2026 peab ta filosoofia osakonnas õigusfilosoofilise lugemisseminari H. L. A. Harti raamatu „Õiguse mõiste“ põhjal. Ta on ka ajakirja Philosophica Estonica tegevtoimetaja. Foto: Eesti Kohtud

Kuigi selline ringdefinitsioon ei näi esmapilgul väga kasulik, ütleb see meile kindla peale üht: kui määratleme selgelt ja täpselt emma-kumma – kas hea poliitika või hea poliitiku –, siis saame selle abil määratleda ka teise.

Teen siinkohal katse määratleda head poliitikat, et siis oleks võimalik selle abil määratleda hea poliitik. Täpsustan, tuginedes president Toomas Hendrik Ilvese arvamusartiklile, et sõnaga poliitika tähistan oma artiklis üldist valitsemisega seotud tegevust ja protsessi (ingl politics), mitte üht konkreetset poliitilist valikut, otsust või ettepanekut (policy).

„Praktilise eetika käsiraamatu“  peatükis „Poliitika ja eetika“ pakkusin välja (lk 128–129), et riigi peamine mõte on teha inimeste elu paremaks, kui see oleks ilma riigita. Paslik on meenutada Thomas Hobbesi kuulsat ütlust, et loomuseisundis on inimeste elu üksildane, vaene, vastik, jõhker ja lühike. Kuivõrd riik on kunstlik, inimeste loodud (erinevalt näiteks ilmast või gravitatsioonist), siis kõlab ju mõistlikult, et luua võiks üksnes asju, mis on meile head ja kasulikud.

Praktilised tulemused

Sellest lähtuvalt võikski poliitikat kõige laiemas mõttes mõista kui tegevust, mis seisneb riigi eesmärgi elluviimises: saavutada praktilised tulemused, mis viivad meid lähemale paremale elule. Siinkohal jätame küll parema elu täpse määratluse lahtiseks – see tuleb selgeks vaielda mõnel järgmisel korral. Kuidas aga võiksime siis hinnata, kas miski on hea poliitika või pole seda mitte?

Esimene võimalik viis oleks hinnata moraalselt poliitikas tehtud otsuseid ja saavutatud tulemusi. Eeldades, et poliitika peaks tegema inimeste elu paremaks, kasutagem mingit moraalset mõõdupuud, kontrollimaks, kas see on ka tegelikult juhtunud. Hindamise aluseks olgu hindaja enda maailmavaade ja põhimõtted. Seega võiksime võrrelda, kas ja mil määral saavutatud tulemused ja tehtud otsused sobivad kokku hindaja maailmavaatega.

Selline lähenemine aga ei sobitu hästi liberaalsesse riigikorda, sest liberalismi üks aluseeldusi on avatus pluralismile ja päris elus teame, et lepitamatu, kuid mõistlik pluralism on vältimatu (vt ka „Praktilise eetika käsiraamat“, lk 129–130). Seda probleemi ei õnnestuks meil ületada isegi siis, kui ütleksime lahti konkreetse hindaja maailmavaatest. Saame mõne kindla moraalse positsiooni oma standardiks võtta vaid siis, kui eitame samal ajal teiste sobivust selleks standardiks. Seega peame paratamatult eitama mõistlikku pluralismi.

Kui me ei hinda poliitika headust tulemusteni jõudmise järgi, võib teoreetiliselt juhtuda nii, et oleme sunnitud nimetama heaks ka seda, kui midagi ära ei tehta.

Teine võimalik viis oleks jätta maha kogu moraalne pagas ja keskenduda üksnes praktiliselt saavutatud tulemuste kokkuarvutamisele. Kui poliitika peaks tegema inimeste elu paremaks – ja asjad ei saa minna paremaks, kui nad ei muutu –, siis arvestagem kokku, kui palju on tegelikult ära tehtud (ja mitte pelgalt lubatud või räägitud). Sellisel juhul oleks hindamise aluseks poliitika enda sisemine standard. Poliitik seab endale mingi kindla sihi ja tegutseb selle nimel. Niisiis saame hinnata, kas ja mil määral see siht saavutatakse. Sellise lähenemise eelis esimese ees ongi see, et ei pea loobuma mõistlikust pluralismist. Iga poliitika võib olla võrdselt hea, peaasi, et midagi tehtud saab.

Kuid ka sellel lähenemisviisil on üks fataalne puudus: maailmas leidub liiga palju inimesi, kelle ettekujutus paremast elust tähendab konkurentide hävitamist või koguni genotsiidi toimepanemist. Tihti saabki vastaste hävitamisest konkreetne eesmärk ja selle saavutamisel võidakse olla üsna edukas. Aga kas me oleksime valmis kinnitama, et selline poliitika on hea ainult seetõttu, et laastav eesmärk õnnestus täita?

Pealegi võime üksnes praktilisi tulemusi kokku lugedes jõuda vasturääkivusteni. Kui ühel poliitikul õnnestub saavutada oma eesmärgid ning teisel omad, peaksime mõlemaid pidama heaks. Kuid mis saab siis, kui nende eesmärgid on vastandlikud? Kas poleks ebaloogiline öelda, et A ja mitte-A tegemine mõlemad on head?

Hästi tehtud poliitika

Seega pakun hindamiseks välja kolmanda viisi: hea poliitika on selline, mida tehakse hästi. Nii ei anna me moraalset hinnangut poliitika sisule ega kontrolli masinlikult, mitu protsenti lubadustest on ellu viidud. Küsime lihtsalt, kas poliitika tegemise protsess ise oli hea. Teiste sõnadega võiks öelda, et hea poliitika puhul on oluline, et järgitaks menetlusreegleid ja -tavasid. Muu hulgas tähendab see, et poliitikat peaks püüdma teha nii, et ei tehta oma käsi räpaseks (selle kohta loe pikemalt „Praktilise eetika käsiraamatust“ lk 130–134).

Sellel lähenemisel on varem mainitute ees oluline eelis: kuivõrd me eesmärkide sisu ei hinda, siis ei seo me end ühegi kindla moraalse seisukohaga ega pea eitama mõistlikku pluralismi. Pealegi on mõistlik eeldada, et hästi korraldatud protsessiga saame vähemalt kõige kohutavamad tulemused välistada. Näiteks võimude lahususe põhimõttest kinnipidamine aitab maandada riski, et üks tegutseja saab oma kurja plaani ellu viia. Lisaks väldime sedasi vastuoluliste eesmärkide probleemi: hinnates tegutsemist, mitte tulemusi, pole probleem pidada heaks ka vastuoluliste eesmärkidega poliitikat, kui nende elluviimisel järgitakse häid tavasid.

Siinkohal tuleb nentida, et kui me ei hinda poliitika headust tulemusteni jõudmise järgi, võib teoreetiliselt juhtuda nii, et oleme sunnitud nimetama heaks ka seda, kui tegelikult midagi ära ei tehta. See risk on minu hinnangul aga võrdlemisi väike. Pole küll raske ette kujutada menetlusreeglite süsteemi, mille pühendunud järgimine viib paigalseisuni, aga ma kahtlen, et nimetaksime sellist süsteemi heaks. Seega usun, et iga hea süsteem viib mingite tulemusteni. Ja isegi kui neid tulemusi ongi vähem, kui tahaks, ja need tulevad aeglasemalt, kui sooviks, siis vähemalt ei käitu poliitikud tulemuste nimel tööd tehes nagu kaabakad.

Aga et kogu eelnev jutt ei jääks liialt teoreetiliseks, võtan ette ühe aktuaalse probleemi, mis puudutabki eelkõige poliitika tegemise protsessi.

Oktoobris toimuvad kohalike omavalitsuste volikogude valimised. Paratamatult on ühed poliitikud tuntumad ja populaarsemad kui teised. Kui mõni selline tuntud poliitik registreerib oma püsiva elukoha mõnda väiksemasse valda või linna, siis on tal teiste, vähem tuntud kandidaatide ees ilmselge eelis. Tema ülekaalukas populaarsus võib lõpuks volikokku viia ka mitu erakonna- või valimisliidukaaslast, isegi kui nood on valijatele tundmatud. Kas selline taktika oleks hea poliitika?

Hea poliitiku elukoht

Kehtiva seaduse alusel on kandideerimisõigus igal hääleõiguslikul Eesti kodanikul ja Euroopa Liidu kodanikul, kes on kandidaatide registreerimise viimaseks päevaks saanud 18-aastaseks ja kelle püsiv elukoht asub hiljemalt valimisaasta 1. augustil vastavas vallas või linnas. Tingimus püsiv elukoht on olnud 2021. aastal alanud ja korduvalt Riigikohtust läbi käinud õigusliku vaidluse keskmes ning Riigikohus tegi tänavu veebruaris sellega seoses järjekordse lahendi (teised selle vaidlusega seotud Riigikohtu lahendid: põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumi otsus ja halduskolleegiumi määrus).

Lühidalt öeldes oli kohtuasja eesmärk selgeks vaielda, kellel on millised võimalused tuvastada, kas registrijärgne elukoht on kandidaadi tegelik püsiv elukoht. Kokkuvõttes ütles Riigikohus, et kui omavalitsusüksuse käsutusse jõuavad andmed või tõendid, mis annavad alust põhjendatud kahtluseks, et isik ei ela rahvastikuregistrisse kantud aadressil, on tal kohustus isiku algset elukoha registreeringut uuesti menetleda ning mõnel juhul võib olla põhjendatud registreerimisest keeldumine. See, kas otsuses antud juhised ka praktikas vastu peavad, võiks selguda sügisel.

Ma ei püüa anda hinnangut Riigikohtu seisukohale või analüüsida läbi kõiki võimalikke õiguslikke tagajärgi (selle kohta vt nt Merily Rooli artiklit). Samuti ei tahaks ma keskenduda välistele kontrollimehhanismidele, mis on õiguses väga levinud (nt John Austini järgi on seadus olemuslikult ähvardusega tagatud korraldus (ingl order backed by threats)). Pigem pööraksin tähelepanu isiklikule vastutusele, mis on omasem eetikale. Tõsi, praegusel juhul paneb ka seadus igale inimesele eelkõige isikliku vastutuse: rahvastikuregistri seaduse paragrahv 68 kohustab isikut tagama enda elukoha aadressi kande õigsuse.

Põhjus, miks seaduses on sätestatud nõue, et kandideerimiseks peab püsivalt elama samas vallas või linnas, on meie soov, et kohalikke asju otsustaksid kohalikud inimesed. Mulle näib, et hea viis poliitika tegemiseks on selline, kus poliitik lähtub asjaolust, kas ta päriselt on kohalik, mitte kaalutlusest, kas elukoha registreering aitab tal võita. Poliitik peaks endalt küsima, kas ta teab ja tunneb kohalikke olusid ja inimesi, kas ta on kursis praeguste probleemide ja ajalooga, kas tal on selle kohaga vaimne seos. Kui vastus neile küsimustele on jah, siis on ta pigem kohalik ja võiks (valituks osutumisel) ka kohalikke asju otsustada.

Niisiis, kas elukoha ümberregistreerimine on hea poliitika? Sõltub ajendist. Kui seda tehakse ebasiiralt, olugi et formaalselt reegleid järgides, üksnes parema tulemuse saavutamiseks, siis pole see hea poliitika. Igal muul juhul aga vähemalt ei paista põhjust nimetada seda halvaks poliitikaks.


Artikkel põhineb professor Margit Sutropi 60. sünnipäeva sümpoosionil „Mis on hea?“ peetud ettekandel.

Lisa kommentaar

Uudis Hea õpetamise saadikuks kandideerijate hindamisel on põhilised kriteeriumid õppijakesksus, teadus­põhisus, koostöö ja koge­muste jagamine.

Kandideeri hea õpetamise saadikuks

Tartu Ülikool tunnustab akadeemilisi töötajaid, kes arendavad tõenduspõhiselt õpetamist, innustavad kolleege ja kujundavad õppimist toetavat õpetamiskultuuri, hea õpetamise saadiku nimetusega. Õppeprorektor Aune Valgu sõnul ei ole hea õpetamise saadikud lihtsalt hästi õpetavad õppejõud, kuigi ka see oskus on väga oluline. ...
Universitas Tartuensis
Uudis Mängu eesmärk on aidata tegelastel saavutada parem vaimne tasakaal.

Uus mäng aitab depressiooni ennetada

Tartu Ülikooli genoomika instituudi teadlaste loodud mäng „Pea tasakaalu!“ aitab mõista, kuidas kujuneb depressioon ja mida saab selle ennetamiseks ette võtta. Mängija tutvub kolme tegelasega, kelle vaimne tasakaal on häiritud ja depressioonirisk suur, ning peab aitama neil saavutada suurema meelerahu. ...
Universitas Tartuensis
Uudis Kursuste eest tasub riik taaste- ja vastupidavusrahastu meetmest „Roheoskused ettevõtete rohepöörde toetamiseks“ (Rohe RRF).

Tasuta kursused energeetika ja rohepöörde alal

Sel sügisel pakub Tartu Ülikool ettevõtete ja asutuste töötajatele tasuta koolitusi selle kohta, kuidas suurendada energia- ja ressursitõhusust, vähendada heitgaaside teket ja rakendada ringmajanduse põhimõtteid. Oktoobris algab Tartus praktiline taastuvenergeetika koolitus, mis on mõeldud eelkõige keemiatehnoloogia, keskkonnakeemia, energeetika ja energiatehnoloogia ...
Universitas Tartuensis
Uudis Sihtasutuse patroon Sirje Karis ütles stipendiumide üleandmisel, et stipendium ei ole ainult tunnustus senise töö eest, vaid märk usaldusest – usust üliõpi­laste võimetesse, pühendumusse ja tulevikku, millel seisab homne Eesti. Pildil on Karise kõrval vasakul stipendiaat Siiri Sarv ja paremal Elis Riin Tars-Hurt.

Sihtasutus andis kevadsemestril üle enam kui sada stipendiumi

Kevadsemestri stipendiumikonkursside tulemusena toetatakse Tartu Ülikooli Sihtasutuse fondidest enam kui 160 000 euroga rohkem kui sadat inimest. UT avaldab stipendiaatide nimekirja. Andreas ja Elmerice Traksi stipendium: Ilona Kala, Kati Koost, Victoria-Lisethe Kriisa, Rachel Kõllo, Adele Karolina Kõre, Hanna Kadri Laas, Reena Anette ...
Universitas Tartuensis
Uudis Sokimaadluse võidab see, kes tõmbab esimesena vastaselt soki jalast ära.

Tudengipäevad on täis traditsioonilist melu

22.–28. septembrini toimuv järjekordne Tartu Tudengipäevade sügisfestival toob tagasi aastatetagused publikulemmikud: „Plaadipõletuse“, käruralli ja seiklusvõistluse „Ekstreem“. Festival saab alguse 22. septembril juba enne esimest loengut, sest alates kella kaheksast pakuvad tudengi- ja noorteorganisatsioonid Raekoja platsil tasuta hommikusööki. Kaasa tasub võtta ...
Universitas Tartuensis
Aktuaalne Loeng Žõtomõri Riikliku Polütehnilise Ülikooli varjendis: sõja mõjust ühiskonnale vestleb üliõpilastega USA Diplomaatia ja Inimõiguste Instituudi esindaja, veteran Judith Ann Cushman DuBose.

Tartlased aitavad Ukraina haridusele elu sisse puhuda

Sel sügissemestril täiendavad end Tartu Ülikoolis kaheksa Ukraina haridustöötajat, kes koos siinsete õppejõududega panevad järgmiseks aastaks Ukraina haridusministeeriumi tellimusel kokku haridustehnoloogia uue õppekava. Augusti keskel tulid Tartusse üheksaks päevaks kokku 16 õppejõudu, haridustehnoloogi, koolitajat ja muud haridustöötajat Ameerika Ühendriikidest, Gruusiast, ...
Merilyn Merisalu
Aktuaalne Üle ookeani valmistuvad sõudma (vasakult) geneetik Karl Jürgenstein, haridusinnovaator Arnold Rein Tatunts (taga), puidu­keemik Kait Kaarel Puss ja meeskonnapsühholoog Andres Käosaar.

Mõeldud – tehtud! Neli meest sõuavad üle Atlandi

Neli Tartu Ülikooli vilistlast, keda ühendab ka korporatsioon Rotalia, on otsustanud tõestada, et üle Atlandi ookeani sõudmiseks ei pea ilmtingimata olema tippsportlane. Kolme kuu pärast alustavad nad sõudevõistlust Kanaari saartelt Kariibidele. Karl Jürgenstein, Kait Kaarel Puss, Arnold Rein Tatunts ja ...
Silja Paavle
Uudis Ülikooli peahoone esine on sügise alguseni remondis, uue õppeaasta avaaktus toimub 1. septembril Pirogovi platsil.

Peahoone esine saab järgmise õppeaasta alguseks uue kuue

Ülikooli peahoone esine plats on sügise alguseni remondis, ulatuslikumad renoveerimistööd algavad 27. juunil. Äsja lõppesid peahoone kuue samba värskendustööd ja renoveerimine pannakse lõpuaktuste ajaks pausile. Ulatuslikumad tööd algavad 27. juunil ja kestavad 31. augustini. Selle aja jooksul antakse tervele peahoone esisele värske ilme. ...
Universitas Tartuensis
Uudis Kõik linlased on oodatud suvel lammastega sõprust sobitama: neid võib vastastikusel kokkuleppel paitada, aga mitte toita. Mullu hooldas sama lambakari kliinikumi haljasala.

Teaduslinnakusse kolisid lambad

Mai lõpul kolisid Maarjamõisa haljasalale terveks suveks Gotlandi tõugu lambad ja kaks kitse, kes võtsid seal masinatelt muru niitmise ja rohumaa hooldamise üle. Rohusööjad veedavad suve Viljandi maantee ning Physicumi ja Chemicumi vahelisel linnakarjamaal – Maarjavälja rohealal, kus Tartu Ülikooli, ...
Universitas Tartuensis
Accept Cookies