Arvamus
Tartu Ülikooli uue arengukava koostamise komisjoni esimees arendusprorektor Tõnu Esko ütleb, et tähtis on see, kas muutused saavutatakse päriselt. Foto: Andres Tennus

Kas tuleb „see tunne“ peale?

Tõnu Esko TÜ arendusprorektor

Edgar Valter kirjutas oma „Pokuraamatus“, et pokudel hakkab ebamugav, kui elupaik enam ei toimi. Kui vesi kaob, kui toitained ei jõua enam nendeni, ei jää nad ootama, et ehk paraneb olukord iseenesest. Nad hakkavad liikuma. Nad otsivad uut kodu, peatuvad mitme välu serval, kuulavad iseennast ja üksteist ning otsivad kohta, kus neil oleks „see õige tunne“.

Mingis mõttes on Tartu Ülikool praegu samas olukorras. Me teame, et meie keskkond on muutumas – teadusmaailm on rahvusvaheliselt järjest konkurentsitihedam, ühiskond ootab ülikoolilt rohkem kui kunagi varem ning üliõpilased ja töötajad vajavad tuge ja paindlikkust, mida traditsioonilised akadeemilised struktuurid alati ei paku. Lisaks kõigele toimuvad tormilised muutused rahvusvahelises poliitikas.

Kümme järgmist aastat

Meie arengukava koostamise protsess, mille osa oli ka üleülikooliline küsitlus, ongi olnud just selline pokurahva kuulamine. Me oleme peatuspaikades korraks maha istunud, vaadanud üksteisele otsa ja küsinud: kas see on see suund, kuhu me peaksime minema?

Kas sellel metsavälul oleks meil piisavalt vett ja toitaineid, et kasvada ja tugevneda?

Järgmise kümne aasta plaani koostamine on keeruline – seda enam, et tegemist on Eesti suurima ja vanima ülikooliga, mille liikmetel on igaühel omad veendumused, ootused ja lootused.

Kuid just mitmekesisus teeb plaani koostamise väärtuslikuks – see pole pelgalt dokument, vaid protsess, mille kaudu jõuame ülikooli tulevikku määravate kokkulepeteni.

Me oleme peatuspaikades korraks maha istunud, vaadanud üksteisele otsa ja küsinud: kas see on see suund, kuhu me peaksime minema?

Oleme üheskoos ligi aasta püüdnud vastata olulistele küsimustele. Milline peaks Tartu Ülikool olema kümne aasta pärast? Millises suunas peame liikuma, et tagada nii teaduse kui ka õppetöö kvaliteet, toetav keskkond ja ühiskondlik mõju? Kuidas teha nii, et kokku lepitud suund poleks lihtsalt inspireerivad sõnad kodulehel, vaid päriselt otsuseid mõjutav tööriist?

Selge on see, et kümneks aastaks seatud eesmärgid ei saa ega peagi hõlmama kõike. Ülikool jätkab kindlasti oma põhitegevusega: teaduse ja kõrghariduse edendamisega. Küsimus on pigem selles, kus me näeme vajadust arenguhüppeks. Millistes valdkondades on vaja teadlikult astuda suuremaid samme, et olla 2035. aastaks tugevam, kui oleme praegu?

Arenguhüpe kolmes vallas

Arutelude tulemusel on välja joonistunud kolm suurt arengusuunda: ülikooli rahvusvaheline konkurentsivõime, mõju Eesti ühiskonnale ning parim võimalik õpi- ja töökeskkond. Need kõik on omavahel tihedalt seotud. Me ei saa olla rahvusvaheliselt edukad, kui meie ülikooliperel ei ole tugevat ja toetavat keskkonda. Me ei saa keskenduda ainult rahvusvahelisele haardele, unustades oma rolli Eesti hariduses, teaduses ja kultuuris.

Tartu Ülikool kui rahvusülikool peab samal ajal olema rahvusvaheliselt väga tugev teadusülikool. Oleme juba nüüd märkimisväärselt tugevad, aga konkurents on karm. Kui soovime olla kümne aasta pärast veelgi tugevamad, peame looma paremad tingimused tipptasemel teadustööks, tõmbama ligi maailma parimaid teadlasi ja üliõpilasi ning osalema veelgi aktiivsemalt rahvusvahelistes teadusvõrgustikes. See ei tähenda ainult ingliskeelsete programmide arendamist, vaid ka küsimust, kuidas hoida ja edendada eesti keelt teadus- ja õppekeelena.

Teine suur eesmärk on ülikooli mõju kasvatamine Eesti ühiskonnas. Ülikool ei saa ega tohi jääda elevandiluutorniks – teadmistel peab olema ka praktiline väljund. Ülikooli kõige suurem mõju jõuab ühiskonda üliõpilaste kaudu. Tehnoloogiline areng ning demograafilised muutused tähendavad olulisi muutusi õppetöös. Mis on need teadmised, mida tänapäeva ühiskond oma kodanikelt ootab? Milliseid oskusi vajab tööturg? Kuidas me neid teadmisi edasi anname? Lisaks noorte õpetamisele on oluline ülesanne pakkuda ümber- ja täiendusõppevõimalusi juba töötavatele inimestele.

Peale selle peab me teadustöö jõudma otsustajate, ettevõtete ja laiemalt ühiskonnani. Tartu Ülikoolil on potentsiaali olla Eesti innovatsiooni ja teaduspõhise poliitika keskpunkt: vaja on aidata lahendada probleeme alates haridusest ja tervishoiust kuni rohepöörde ja tehisaruni. Selleks tuleb läbi mõelda sammud, kuidas oma mõju teadmuspõhise ühiskonna kujundajatena märkimisväärselt suurendada.

Kolmandaks on oluline keskkond, kus me töötame ja õpime. Tugev teadus ja haridus saavad sündida vaid siis, kui ülikooli sees on toetav ja turvaline õhkkond; kui meie inimesed tahavad siin töötada ja saavad anda endast parima; kui parimad keskkoolilõpetajad tahavad siia tulla, sest usuvad Tartu Ülikooli.

See tähendab akadeemilise järelkasvu olemasolu, võrdsete võimaluste edendamist, töökeskkonda, mis arvestab inimeste vaimse ja füüsilise heaoluga, ning paljut muud. Kui tahame, et Tartu Ülikool oleks parim koht õppimiseks ja teadustöö tegemiseks, peame oma inimesi hoidma.

Tuntavate muutuste nimel, praktiliselt

Kui eesmärgid on paika pandud, jääb küsimus, kuidas need ellu viia. Paljud strateegiad jäävad sahtlisse tolmuma, sest nende elluviimist pole piisavalt läbi mõeldud. Eesmärk on seda viga kindlasti vältida.

Selleks koostame kolmeaastased tegevuskavad. Kui arengukava on kümnendi visioon, siis tegevuskavad on selle praktilised sammud. Kuhu tahame jõuda kolme aastaga? Mida me konkreetsete eesmärkide saavutamiseks teeme? Kuidas mõõdame edasiminekut? Kes vastutab? Milliseid ressursse on selleks vaja? Just siin tuleb mängu küsimus, kuidas kanda hoolt selle eest, et ülikool tervikuna liiguks samas suunas – et 1 + 1 oleks rohkem kui 2.

Lõppude lõpuks ei loe see, kui hästi on arengukava kirjutatud, vaid kas ülikooli töötajad ja üliõpilased tunnetavad muutusi päriselt. Kui kümne aasta pärast iseendalt ja teistelt küsime, kas ülikool on saavutanud märgatava muutuse, tahame kuulda jaatavat vastust.

Mida see tähendab? Näiteks kui ütleme, et tahame olla maailmatasemel teadusülikool, peaksid meie teadlased tundma, et neil on selleks vajalikud ressursid ja tugi. Kui räägime, et ülikool peab toetama Eesti ühiskonda, peaksid meie teadmised päriselt jõudma otsustajate ja ettevõteteni. Kui väärtustame inimesi, peab see väljenduma töökultuuris, mitte lihtsalt sõnades.

Kui pokud jääksid lihtsalt ootama, et kunagi hakkab jälle vihma sadama, poleks nad pokurahvas, vaid lihtsalt kännud. Ka Tartu Ülikooli tugevus on see, et me ei istu paigal. Me kuulame, analüüsime, teeme otsuseid ja liigume. Ja mis kõige tähtsam – me ei tee seda üksi. Pokurahvas kuulab pokurahvast. Meie kuulame üksteist.

Lisa kommentaar

Arvamus Teadus- ja arendustegevuse püsiv ja ennustatav rahastamine on ­Eesti arenguks ülimalt tähtis, ütleb Mart Saarma.

Kuidas teadustööks uusi rahastusallikaid leida

Universitas Tartuensis jätkab arutelu teaduse rahastamise üle. Eesti Teaduste Akadeemia president Mart Saarma kirjeldab oma kogemuste põhjal võimalusi, mida biomeditsiini ja biotehnoloogia valdkonna teadlastel proovida tasub. Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni rahastamine on arenenud riikides jõudsalt kasvanud ja jõudnud isegi ...
Mart Saarma
Juhtkiri Universitas Tartuensise peatoimetaja Tiia Kõnnussaar.

Veidike ajakirjanduse köögipoolest

Eesti Akadeemilise Ajakirjanduse Seltsi arutelukoosolekul tehti viimati juttu aeglasest ajakirjandusest. Mis see õigupoolest on? Igatahes ei peaks see olema midagi, mis seondub uimasusega, leidsid praktikud. Ajakirja Edasi peatoimetaja Janeck Uibo sõnul ei vasta tõele ettekujutus, et lugeja ei taha enam ...
Tiia Kõnnussaar
Essee Egert Vene on molekulaarsete bioteaduste magistriõppekava esimese aasta üliõpilane. Oma teadustööd teeb ta uurimisrühmas, mille huviorbiidis on eukarüootides toimuv valgusüntees.

Elusorganism ja masin – mille poolest nad erinevad?

Inimestena meeldib meile asju defineerida ja raamistada – selleta ei oska me nende olemust seletada. Kui suudame asjaolu, nähtust, olukorda, probleemi või toimingut seletada nii, et kõik seda mõistavad ja sellest ühtemoodi aru saavad, on seda lihtsam uurida ning ka järeldusi ...
Egert Vene
Arvamus Triinu Laan on eesti lastekirjanik, kultuurikorraldaja ning võru keele ja kultuuri aktivist.

„Teadlased on ka toredad!“

Aegade suurimaks Lõuna-Eesti kultuurikoostööks tituleeritud kultuuripealinna-aasta möödus kui ühe hingetõmbega. „Tartu 2024“ põhiprogrammi kuulunud ja eetikakeskuse veetud teaduskommunikatsiooni projekti „Tartu maailmaülikool“ juhina mõtisklen veidi mullu tehtu ja nähtu üle. „Tartu 2024“ oli mõistetavalt oma eestvedajate ja ideoloogide nägu ning selles ei ole ...
Triinu Laan
Kõne TÜ poliitika- ja sotsiosemiootika professor Andreas Ventsel pidas vabariigi aastapäeva kontsertaktusel ettekande sõnade hirmutavast jõust.

„Sõnade hirmutav jõud“

Tartu Ülikooli poliitika- ja sotsiosemiootika professori Andreas Ventseli ettekanne vabariigi aastapäeva kontsertaktusel 21. veebruaril 2025. Täna, pidupäeva ootuses kõlab kõne pealkiri „Sõnade hirmutav jõud“ ehk pisut ebakohaselt, võiks ju rääkida millestki helgest. Samas – Eesti Vabariiki meile rohkem kui saja aasta eest ...
Andreas Ventsel
Juhtkiri Universitas Tartuensise tegevtoimetaja Merilyn Merisalu.

Teaduskeel tahab turgutamist

Sel kuul, kui tähistame Eesti iseseisvuspäeva ja hoo saab sisse eesti raamatu aasta, tasub mõtiskleda, kas eesti keel on oma kodus tõepoolest peremees – või on ta pelgalt suiline, kes murrab küll tööd teha, aga tähtsate asjade otsustamisest jääb kõrvale. Kolm ...
Merilyn Merisalu
Essee Rahvusülikooli 105. aastapäeva aktusel anti ajakirjandus­loolasele ja museoloogile Krista Arule üle Rahvusmõtte auhind.

Rahvusülikool kui tunnistus, et iseolemine kestab

Kas ülikool, vaba mõtte kandja, on jäänud Eesti avalikkuse silmis ka rahvusmõtte hoidjaks ja eestvedajaks? Rahvusmõte pole midagi imetabast, midagi iseäralikku. See on vaid rahvale iseloomuliku – esivanematelt päritud väärtuste, teadmiste ja traditsioonide – hoidmine ning nende edasikandmine ja tõlgendamine muutuvates vooludes ...
Krista Aru
Accept Cookies