Liigu edasi põhisisu juurde
Teadus
Vastutustundliku teadustöö seminaris lasi professor van den Höven (vasakul) üliõpilastel arutleda, milline on hea ja eetiline teadlane. Foto: Mailis Vahenurm

Teaduseetika ekspert: õppige kuulama, jälgima ja avatult rääkima

Mari-Liisa Parder TÜ eetikakeskuse eetika teadur

Akadeemilistes asutustes hinnatakse endiselt teadust rohkem kui õpetamist, kuid see ei ole loogiline, ütleb Amsterdami Ülikooli meditsiinikeskuse meditsiinieetika ja filosoofia professor Mariëtte van den Höven. Kiire karjääri asemel tuleks esmatähtsaks pidada head teaduse tegemist.

Mariëtte van den Höven tegi oktoobri algul Tartus üli­kooli eetikakeskuse korraldatud rahvusvahelisel teaduseetika seminaril ettekande ja rääkis pärast seda ka intervjuus UT-le, mida saaksid noored juhid teha teaduseetika edendamiseks oma meeskondades.

Teil on seljataga teadustöö kultuuri muutmine Amsterdami Ülikooli meditsiinikeskuses. Millest te seal alustasite?

Teaduseetika on kultuur, mida peaksid jagama ja hoidma kõik organisatsiooni liikmed igal tasandil. Meie eesmärk oli tuua teaduseetika inimestele lähemale, osakondade tasandile – ise protsessis sees olles tajutakse tõelist muutust ja teaduskultuur saab päriselt areneda.

See on olnud keeruline ülesanne – vahel tundub, et astume ühe sammu edasi ja kaks tagasi. Paljud kolleegid keskenduvad üleliia rahastuse hankimisele, mõtlemata sisule. Minu arvates tuleb töörõõm projekti sisust. Noore teadlase ülesanne ei peaks olema oma töö rahastamine. Ma usun, et tuleb käia enda sõnade järgi, ja niisiis jätsin rahastusega tegelemise teadlikult selle ala spetsialisti­dele. Püüan olla võimalikult avatud värbamis­poliitikas ja doktorante kaasates. Lõime juhtkonnas isegi doktorantidele mõeldud koha, et anda neile võimalus osakonna juhtimisel kaasa rääkida.

Mis puutub vastutustundlikku teadus­töö kultuuri, siis püüame soodus­tada arutelusid ja koostööd eri uuri­mis­­rühmade vahel, et üksteiselt õppida – näiteks selle kohta, kuidas kirjutada head taotlust eetikakomi­teele, kuidas uuringuid registreerida või millised on teadus­artiklite eeltrük­kide võimalused ja raskused. Tuleb ette ka kehvemaid olukordi, näiteks sattus üks doktorant röövajakirja – seda saanuks vältida, kui oleksime varem sellistest ohtudest avatult rääkinud.

Püüame avameelselt kõneleda ka ebaõnnestumistest. Meil on osakonnas suur kell, millega antakse märku, kui keegi tahab oma lugu jagada või on kooki toonud. Varem toodi teis­tele kooki suure grandi saamise puhul, nüüd ka siis, kui see jääb saamata. Inimesed tahavad jagada ka pettumust ja kehvemaid kogemusi, ning me pakume selleks võimalusi. Näen, et nad hindavad avatust.

Miks peaks keegi olema tead­lane ööpäev läbi?

Siiski on palju tähelepanu gran­tide saamisel ja töökoormus on vahel liiga suur. Inimesed on nii keskendunud oma projektide elluviimi­sele ja uute alustamisele, et nad unustavad suhelda teistega väljaspool oma projekti­meeskonda. Akadeemiline elu ei peaks olema üksnes kastidesse linnu­keste tegemine ja järgmise üles­ande juurde tõttamine. Tuleks harjutada end millegagi, mida ma nimetaksin aeglaseks teaduseks.

Juhirolliga kaasneb kohus aidata teistel oma karjääriga rahulikumalt toime tulla. Mõned tahavad jõuda tippu võimalikult kiiresti, aga see pole sageli realistlik. Kui oled just lõpetanud doktorantuuri, anna endale aega. Ära sihi profes­suuri kolme aastaga; tee seda, mida naudid, tee hästi ja omal moel.

Millist nõu annaksite noortele teadlastele, kes tunnevad sundi kiiresti karjääri teha? Kuidas sellist survet vähendada?

Väljendage avatult, kuidas te mõistate teile esitatud ootusi ja millal on need liiga suured. Ei saa olla nii, et kõik jooksevad nagu oravad rattas, ajades pidevalt taga kõige suuremat mõjukoefitsienti. Meil on vaja aru saada, et akadeemiline elu on palju enamat. Kui ütlete juhtidele või vähemalt kolleegidele selgesti, kuidas te mõis­tate teile seatud ootusi, aitate oma osakonnas neid arutelusid algatada.

Ja miks peaks keegi olema tead­lane ööpäev läbi? Tervislik töö- ja eraelu tasakaal on võimalik ja seda tuleb rohkem hinnata. Minu peamine sõnum uutele tulijatele on alati sama: tahan, et tunneksite end siin mugavalt ja saaksite areneda. Kui inimesed tunnevad end turvaliselt ja kindlalt, on nad ka edukamad, ja nii­moodi sünnivad paremad ideed. Üks mu ülikooliaegne õppejõud ütles alati: sul ei tule igal esmaspäeva hommikul uus hea idee. Mõnikord on sel vaja aega kasvamiseks – seda tõsiasja peame endale ikka ja jälle teadvustama.

Juhid ilmselt nõustuvad teiega, kuid tunnevad survet ka teiselt poolt. Mida soovitate juhtidele – kuidas noori suunata, arvestades institutsionaalseid ja rahalisi pingeid?

Kõrgharidusvaldkonnas on aeg uutmoodi juhtimiseks. Näen üha enam värskete ideedega noori juhte, kes tahavad süsteemi muuta. Probleemid, millega meie noorena maadlesime, on endiselt alles, nii et miks me jätkame toonase süsteemi kopeerimist ja aktsepteerimist? Näiteks teaduskirjastustest ja mõjukoefitsientide arvestamisest tuleneb märkimisväärne surve. Kui teadvustame, kust mõjukoefit­siendid alguse said – see oli lihtsalt teadlase töö tulemuste arhiveerimise vahend, mitte punktid karjääri edendamiseks –, näeme süsteemi absurdsust.

Soovitan juhikohale asujatel rohkem mõelda oma rolli ja vastu­tuse üle. Noorematel kolleegidel saad aidata õppida teadustöö tegemise uusi viise ja samas seista vastu grandiorga­ni­satsioonide ja kirjastuste survele, sest sul on parem positsioon muu­tuste elluviimiseks. See on üks neid vastutusvaldkondi, mida tuleb rohkem väärtustada, samuti arutelu selle üle, millist uurimisrühma sa tahad luua.

Oleme isiklikke aspekte, heaolu ja sotsiaalse turvalisuse küsimusi liiga kaua eiranud. Uued juhtimissuunad kutsuvad meid neid tegureid arvesse võtma ja eeskujuks olema. Näiteks mina püüan vältida nädala­vahetusel kolleegidele e-kirjade saatmist, sest kirja saanud töötaja arvab, et ootan ka temalt vastust enne esmaspäeva. Minul on mõnikord mugav kirjutada nädalavahetusel, kuid teades, et olen eeskuju ja et see tekitab teistele survet, mõtlen enne järele, kui tegutsen.

Vastutustundliku teadusega seoses rääkisite sotsiaalsest turvalisusest. Mida see tähendab? Mulle tundub, et see on üpris uudne viis käsitleda juba kaua püsinud probleeme.

Paljudes teaduseetika rikkumise juhtumites näeme, et kaebusi esita­takse siis, kui inimesed ei saa omavahel läbi; kaebuste taga on konfliktid, surve, hirmutamine või kiusamine. Sotsiaalne turvalisus hõlmab kõike seda, mis lubab end töökeskkonnas koduselt tunda.

Edukad on tihti teatud tüüpi inimesed: alati esimesed, kiired, edukad grantide hankimisel ja artiklite avaldamisel. Need, kes ei suuda sammu pidada, tunnevad end ebaturvaliselt. Lisaks on veel võimudünaamika. Ülikooli hierarhias on see paratamatu, kuid seda esineb ka koostööpartne­rite vahel. Nii võib koostööd kahjustada, inimesed ei julge arvamust aval­dada, kardavad, et neid ei kuu­lata. Kuigi ülikoolides hoitakse sotsiaalse turvalisuse ja teaduseetika kaebusi eraldi, on need tegelikult tihedalt seotud.

Inimesed ei pruugi mürgist õhkkonda laboris või uurimisrühmas teadvustadagi. Peame õpetama ini­mesi ära tundma, et konkurentsi­võimelise ja atraktiivsena tunduv keskkond ei ole enamiku jaoks meeldiv ega mugav. Teaduskultuur ei peaks seisnema tippu ronimises üksteist alla surudes, pigem tuleks üksteist rohkem aidata.

Tore on panna oma nimi artikli esimeseks autoriks, aga kõik teavad, et suurem osa teadustööd on meeskonnatöö. Isegi kui oled ainus autor – nagu sageli humanitaarteadustes –, siis arutad ikkagi teemat kolleegi­dega ja saad tagasisidet. Oleme edukad ainult teistega koos töötades. Isegi kui teed kõik ise, õpid palju, kui arutled näiteks üliõpilastega oma uurimisteemade üle. Seda eitades jäetakse kahe silma vahele, et teadlane on inimene ja inimestel on sotsiaalsed suhted.

Kui noored juhid tahavad teadus­asutuses kultuuri muuta, jõuavad nad sageli tõdemuseni, et teatud teemadele tuleb rohkem tähele­panu pöörata. Sageli ei ole nad saanud teaduseetika koolitust. Kust alustada?

Esiteks peaksime pakkuma rohkem koolitusi ja töötube enamatele sihtrühmadele, mitte ainult doktoranti­dele. Teiseks ei pea muutuse tegemiseks tingimata koolitust läbima. Võib alus­tada avatud aruteludest kolleegidega pea­aegu kõigest, mida teaduses tehakse. Hollandis loodi hiilgavate ebaõnnestu­miste instituut (Instituut voor Bril­jante Mislukkingen): tuleb lihtsalt rääkida sellest, mis ei ole läinud hästi. Sel­line jaga­mine, eriti kui oled kogenum tead­lane, on teistele väga kasulik, sest näitab, et ka juhtival kohal olevatel teadlastel on raskusi.

Juhtimiskoolitustest on kasu üldisemalt; eelkõige aitavad need mõista, et iga inimene on isiksus. Me ei pea alati nõustuma, aga peame püüdma üksteist paremini mõista. Dialoogi soosiv hoiak aitab. See on seotud võimestamise ideega, mida ma propageerin.

Juhtimisest on eri arusaamu, aga valikutest ja raskustest ausalt kõnelemine teeb sind paremaks juhiks.

Olen optimistlik – usun, et liigume õiges suunas. Akadeemiline kultuur on muutumas. Õnneks on Euroopas selleks palju stiimuleid, mõned neist kohustuslikud: käitumis- ja eetikakoodeksid, nagu TRUST Code, koostöö edendamine maailma põhja- ja lõunapoolsete riikide vahel. Need lükkavad õiges suunas, kuid suhtu­mine, et peame ainult reegleid järgima, ka ei toimi. Peame olema rohkem avatud. Õppige kuulama, jälgima ja neist teemadest rääkima. Ongi kõik, see pole kuigi keeruline.

Kas kuulamine ja oma ebaõnnestumistest rääkimine ei muuda juhte haavatavaks? Kuidas julgustada neid selle haavatavusega leppima?

See on hea viis näidata, et oled samuti üksnes inimene. Juhtimise kohta on eri arusaamu, aga valikutest ja raskustest ausalt kõnelemine teeb sind paremaks juhiks. Vajame uusi juhtimisviise.

Maailmas on üha rohkem poliiti­kuid, kes pehmelt öeldes ei näita head eeskuju, aga meie ülikoolides saame sellest palju õppida. Inimeste tõrjumine ei toimi, pikemas plaanis pole see jätkusuutlik. Peame muutma iseennast, et muuta ülikool paremaks kohaks, kus inimesed naudivad töötamist.

Meie kõigi eesmärk on tead­misi edendada, seega ütleksin, et meil on ühine kavatsus teha head teadust hästi. Seadkem see esikohale, selle asemel et keskenduda ainult karjääri edendamisele, mis on osutunud üsna kahjulikuks hoiakuks. Kui ma oleksin nooremteadur, võiks mind vägagi muserdada asjaolu, et ülikool toimib endiselt püramiidmudelina, kus paljud kukuvad teel tippu alla.

Eesmärk ei peaks olema alati tippu jõudmine. Kasvada saab ka teistes suundades: silma paista õpeta­misel, ühiskondlikus mõjus – ja need on sama väärtuslikud. Paljud töötavad ülikoolis peamiselt õppejõu, mitte teadlasena, kuid me hindame endiselt teadust rohkem kui õpetamist. See ei ole loogiline. Peame olukorra pare­mini tasakaalustama, ja ma arvan, et liigume õiges suunas.

Pildil Mariëtte van den Höven
Mariëtte van den Höven Foto: Mailis Vahenurm

Mariëtte van den Höven on teaduseetika õpetamise ja koolitamise vallas üks juhtivaid asjatundjaid.

Ta on Amsterdami Ülikooli meditsiinikeskuse meditsiinieetika professor, Hollandi teaduseetika võrgustiku NRIN juhataja, Amsterdami Vaba Ülikooli teaduseetika ja avatud teaduse keskuse RIOS kaasesimees ning hariduse ja teadustöö kvaliteedi võrgustiku NERQ kaasasutaja. Van den Höven on koordineerinud programmi „Horisont 2020“ projekti „Integrity“, mille eesmärk oli koolitada tegema teadustööd vastutustundlikult.

Doktoritööd Pildil Carl Eric Simmul

Värsked teadustööd: vene krimikirjandusest nutisõrmusteni

Septembris ja oktoobris Tartu Ülikoolis kaitstud doktoritöödes uuriti muu hulgas näidendite tõlkimist, kodanikuühenduste rolli de facto iseseisvate riikide välissuhetes, teatud biomarkerite seost põlveliigese osteoartroosiga ning nutisõrmuste kasutamist andmetöötluses. Kõigi kaitstud doktoritöödega saab tutvuda Tartu Ülikooli digiarhiivis ADA ja kaitsmisele tulevaid ...
Universitas Tartuensis
Teadus Pildil doktorantide karjäärikonverents

Doktorantide rahulolu on viie aastaga suurenenud

Kevadsemestril tehtud uuringu tulemused näitavad, et Tartu Ülikoolis ollakse doktorantuuri korraldusega üldjoontes rahul ning viimaste aastate reforme hinnatakse kõrgelt. Sügisel asuti doktoriõppe talituses ja valdkondade doktori­õppe keskustes analüüsima Tartu Ülikooli doktorantide 2025. aasta rahulolu-uuringu aruannet, et selgi­tada välja meie doktorantuuri ...
Piret Ehrenpreis
Teadus Pildil kanepilehed luubi all

Kas kanep on pikas perspektiivis ohtlik või ohutu?

Milline kujutluspilt teile seoses kanepi tarvitamisega esimesena pähe tuleb? On see filmidest tuttav lõbus ajaveetmine sõprade seltsis või kodus lõõgastumine pärast pingelist tööpäeva? Paljude jaoks on siiski reaalsus teine, sest regulaarsel kanepi tarvitamisel on oma tume pool. Kanep on maailmas ...
Kerda Pulk
Teadus Fotol puurimissüdamikud Eesti Geoloogiateenistuse Arbavere uurimiskeskuses

Fosforiit – kas suur bluff või suur võimalus?

Eesti maapõues peituv fosforiit olevat mõnede hinnangute järgi väärt vähemalt 100 miljardit eurot – see oleks ju tõsiseltvõetav summa, mille eest saaks muu hulgas rahastada riigikaitset, tõsta pensione ja ehitada teid. Aastal 2015 kirjutas geoloog Valter Petersell Eesti Geoloogiakeskuse Toimetistes: „Eesti ...
Paavo Kangur
Teadus Fotol Tartu Ülikooli neuropsühhiaatrilise genoomika kaasprofessor Kelli Lehto

Kelli Lehto otsib geneetikast võtit, mis aitaks vaimse tervise probleeme targemalt diagnoosida

Tartu Ülikooli neuropsühhiaatrilise genoomika kaasprofessor Kelli Lehto ühendab värskes Euroopa Teadusnõukogu (ERC) alustava teadlase grandi projektis geneetika, psühholoogia ja andmeteaduse, et selgitada täiskasvanute aktiivsus- ja tähelepanuhäire tekkepõhjusi ja parandada diagnoosivõtteid. Aktiivsus- ja tähelepanuhäire (ATH) on võrdlemisi uus diagnoos, mida on ...
Piret Ehrenpreis
Doktoritööd Fotol Pille-Riin Meerits, kes kaitses doktoritöö kooliõpilaste kehalise aktiivsuse suurendamisest psühholoogiliste põhivajaduste toetamise kaudu.

Värsked teadustööd: Kierkegaardist puuõõnsusteni

Suvel Tartu Ülikoolis kaitstud doktoritöödes uuriti näiteks hariduse ja teoloogia seoseid, kaubandusšokkide mõju, HIV kandjate vähiriski ning puuõõnsuste tähtsust metsade elurikkuse toetamisel. Kõigi kaitstud doktoritöödega saab tutvuda ülikooli DSpace’is ja kaitsmisele tulevaid väitekirju on võimalik lehitseda ülikooli raamatukogu lugemissaalis. Humanitaarteaduste ...
Universitas Tartuensis
Väitekiri Pildil häirekeskuse töötaja hädaabikõnesid vastu võtmas

Eesti hädaabikõned on teistest nüansirikkamad

Hiljutises doktoritöös selgus, et Eesti hädaabikõned erinevad teiste riikide omadest mitmeski mõttes. Töö tulemused annavad paremini mõista, millised probleemid võivad hädaabikõnedes tekkida, ning see omakorda loob võimaluse neid tulevikus ennetada. Hädaabikõnede vestlusanalüütiline uurimine algas Ameerika Ühendriikides 1960. aastatel ja esimene materjal ...
Piret Upser
Teadus mündivise

Elumuutvad tõenäosusteooriad

Iga statistiline analüüs põhineb mudelil ja mudelist sõltub vähemalt sama palju kui andmetest. Erinevad mudelid, mis kasutavad täpselt samu andmeid, võivad anda miljoneid kordi erineva tulemuse – mudeli valik võib mõnikord olla sõna otseses mõttes elu ja surma küsimus. Selle sajandi ...
Jüri Lember
Teadus Jan Pisek

Valguse püüdmise kunst

Elu Maal sõltub taimede võimest muuta päikeseenergia fotosünteesi abil keemiliseks energiaks. Selle protsessi tõhusus sõltub imeväikestest asjadest – näiteks lehtede kaldenurgast. Valgus, mida taimed eluks vajavad, on äärmiselt muutlik keskkonnategur ning sel on taimede kasvule, ellujäämisele ja konkurentsivõimele väga suur mõju. ...
Jan Pisek
Accept Cookies